Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dränera om grund som ligger under utbyggnad?

1. J
    Medlem · 2 inlägg

Jenny Elvelin

Medlem
    Vi bor i ett vinterbonat fritidshus. Det har en källarvåning där vi har ett borum, badrum och tvättstuga.
    I tvättstugan är det fuktigt och vi har ställt in en effektiv avfuktare som går på auto när luftfuktigheten överstiger 50%. Denna går nästan oavbrutet.
    Nedtill på en utav väggarna i tvättstugan finnds mögel, vilket vi sprayar Mögelfri på. Den är rätt effektiv och stagnerar utvecklingen.
    Men detta är ju bara att släcka bränder.

Grunden behöver dräneras om. Det är ett faktum.
    Den vägg som är mest utsatt (tvättsugan), den ligger under utbyggnad av huset. Så hela vår framsida ligger på plint antar jag.
    Först altan + inglasad veranda. Dessa lär vi få riva, men är inte det största bekymret.
    När vi kommer till fasaden, då ligger hall och två mindre rum, utanför själva grunden.
    Ca 3 meter in i byggnaden ligger grunden till huset och den fuktutsatta väggen.
    Det är dessutom sluttning av tomten mot denna vägg. Dvs vatten rinner naturligt mot den.

Fick tips av Anticimex att knacka bort färg 30 cm längsmed nedre kant i tvättstugan för att släppa ut fukten (tidigare ägare har målat med plastfärg).
    Hur vet jag om detta innehåller asbest eller inte?
    Vill ju inte börja härja och damma och dö på kuppen.

Hur dränerar man grunden UNDER utbyggnaden?
    På bild har jag markerat vart grunden ligger under byggnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.