Byggahus.se

Dränera oisolerad platta på mark

4k läst  9 svar

1. L
    Medlem Nivå 4
    Jag behöver få lite råd kring dränering av ett hus där där plattan är oisolerad och står direkt på sand.

Bakgrunden är att vi som många andra med hus från 70-talet med oisolerad platta på mark drabbades av att det vart mögel mellan isoleringen som låg ovanpå plattan och mellan golvet. Detta är åtgärdat och nu finns ett ventilerat golv på plats. Runt huset är det dock rabatter och matjord, något som inte är optimalt.
    Det ligger dräneringsrör runt huset, dock ligger dom direkt i finkornig sand samt har högst tveksamt fall.

Så till mina frågor. Som ni ser på bilderna nedan så har man gjutit en klack där det står leckablock på, dessa står sedan alla bärande väggar på. samma finns även mitt under huset. Min tanke är som ni ser på bilderna att jag gräver bort ungefär så mycket som det är nu, lägger dit en markduk, nytt dräneringsrör något under kanten på klacken samt fyller på med 8-16 eller liknande. Dock så funderar jag på om jag måste smeta på något på själva betongklacken, för annars kommer ju troligen vattnet sugas in där om det regnar på ordentligt. Eller är det overkill? Vad tror ni, vad hade ni själva gjort?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4328.jpg

IMG_4329.jpg

IMG_4330.jpg

2. pjapen
    Medlem · Nivå 6
    Tänk på att ha fall på dräneringen så hörnet där du lägger dräneringen som högst ska överkant på röret vara under plattan, sen ska det falla 1:200 (1 cm på 2 meter) har man då 15 på två sidor av huset ska den luta c:a 7 cm. under och runt dräneringen ska det vara makadam eller stenkross, då blir överkanten 7 cm under plattan c:a 20 - 30 från kanten på plattan. du kan ta dit någon som klistrar en bitumenmatta på den sneda klacken så plattan inte suger åt sig fukt, men betongen måste vara torr när detta utförs så inte fukt blir kvar bakom. inget blir helt bra när betongplattan ligger i fuktig mark och du kommer att få in vatten i betongen hur du än gör men det blir inte mer från ytorna som ligger intill utan endast underifrån, kanske en reducering på 50%. så bättre blir det men inte perfekt.

3. D
    Medlem · Nivå 19
    Är det sandig mark så är den antagligen så pass dränerande att inget vatten någonsin kommer att rinna i röret.

Varför är det viktigt med fall? Firman vi använde struntade helt i det och dräneringen horisontellt. De har jobbat med dränering på heltid i 30 år tror jag.

Eftersom fukten har helt öppet att röra dig nedåt så kommer eventuell torkning eller ej inte att påverka fukthalten i plattan i många veckor.

Det borde naturligtvis vara ett kapilärbrytande skikt under plattan, men det går inte att göra något åt nu. De planerade åtgärderna ser jag inte att de kommer att påverka något.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Hej

Hur gick det och hur gjorde du?

Jag är i precis samma frågeställning då jag ska anlägga en ny parkeringsplats mot huset och funderar på om det är värt att dränera om i samma veva då tanken är att stenläggningen ska gå emot plattan.

Det är precis samma typ av platta från -71 med betongsula som sticker ut på en sandbädd. Jag misstänker att det ligger dränrör i sanden någonstans men har inte grävt djupt nog för att finna dom än i såfall. Även fast jag inte har supermycket fukt i plattan så är det över gränsen på några ställen i de ingjutna spikreglarna (1 av fem mätpunkter)

Kan dränering ha någon betydelse eller ska jag strunta i det och låta det vara som det är idag och gräva upp för dränering om jag skulle få problem i framtiden istället?

5. B
    Medlem Nivå 1
    Jag väcker en gammal tråd då jag har samma frågeställning och förutsättning.

Mitt problem är att det ligger jord mot plattan runt hela huset som jag skall gräva bort och ersätta med makadam. När jag ändå har grävt upp runt plattan bör jag då skydda plattan på annat sätt eller skall jag lägga makadammen direkt mot plattan?
    Skarven där grundsulan möter plattan skall vara känslig har jag läst mig till men hur viktigt är det att täta den?

6. L
    Medlem Nivå 4

Nu har det gått ett par år och även andra sidan på huset är omgjord. Och det jag kommit fram till är följande.
    Dräneringsrören är i princip helt onödiga, både platta och sula ligger så "ytligt" att det aldrig kommer bli några stående vattenmassor som rören kan transportera bort. Har även kollat detta efter riktiga skyfall och längre regnperioder. Ett spadtag ner och makadamet är snustorrt.

Så min rekommendation är, gräv bort jorden, ner med makadam eller annat dränerande material, men detta är endast för att skydda fasadens underkant då fukt kan leta sig upp där. Men mer funktion än så blir det inte. Finns det dräneringsrör idag, visst, ersätt med nytt, men annars skit i det.

7. L
    Medlem Nivå 4
    Det läste jag mig också till när jag påbörjade detta projekt, men jag skulle säga att det inte alls är viktigt då jag antar att din platta är oisolerad underifrån, så den suger åt sig fukt som den vill oavsett om du tätar eller ej. Troligtvis blir det omvänd effekt om du tätar uppifrån då fukten inte kan "vädras bort" från ovansidan.

Min rekommendation är att du tar bort matjord, lägger ner fiberduk och sen på med makadam. Fiberduken lägger du sedan som ett U uppåt så makadamet inte blandar sig med andra material framöver. Då säkerställer du att fasaden inte suger åt sig fukt, men mer än så blir det nog inte.

8. pjapen
    Medlem · Nivå 6
    Man kan inte säga att dräneringsrör inte behövs alls, skulle säga att förhållanden på plats avgör om man ska lägga dräneringsrör eller inte, är det i en svacka och jord som håller fukt är det absolut viktigt att hålla plattan torr, är det på en höjd och ofta torrt så kan man säkert hoppa över dräneringsröret och bara lägga makadam.
    men vad vet jag som bara byggt 40 hus på varierande ställen finns ju miljoner varianter på hus och placering runt om i Sverige.

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 4
    Självklart är det så, men nu pratar vi platta på mark utan isolering eller annat som skyddar mot fukt, så oavsett om du har dräneringsrör eller ej så kommer plattan suga åt sig fukt. Men visst, har du platta på mark som inte har byggts på dränerande sand, då kanske dräneringsrör kan ha en funktion.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar och ursäkta min sena återkoppling.
    Jag har bara lite svårt att förstå "som ett U uppåt", jag antar att du menar duk nedåt, utåt mot trädgården och uppåt? Alltså ingen duk mellan platta och makadam.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka