Byggahus.se
S
Vi har en lada som vi ska bygga ett stall i och stallet kommer att vara i den vänstra delen. De svarta väggarna är "nya" från 50-talet medan de gröna är gammalt korsvirke i väldigt dåligt skick. Så vi har tänkt riva de gröna väggarna och bygga upp nya i leca (de röda).

Den nya väggen ska stå på en gjuten grund av armerad betong. När dessa ytterväggar och några innerväggar är klara så kommer vi att gjuta en platta inne i stallet. Denna platta kommer att vara oisolerad och ligga på ett täcke av makadam.

Nu till problemet, byggaren tycker att det är onödigt att lägga makadam under betonggrunden till den nya ytterväggen eftersom det troligen finns gott om grundstenar under den gamla väggen. Jag oroar mig inte för stabiliteten då det säkert stått stabilt i 200år, men ur dräneringspunkt så är det väl bättre med makadam under grundmuren.

Nu är hela ladan odränerad, men min tanke var att man kanske kunde passa på att dränera stalldelen nu när man ändå håller på och sedan när man får tid, dränera den andra delen när man rustar upp den.

På andra bilden ser man att åtminstone den främre väggen har en bra sluttning framför sig.

Bör vi lägga makadam, bör jag dränera? Vi har sandjord, dvs 30-40cm ner är det ren sand...

1111.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Bump!

S
Ingen? :(

Hej DanielF

Jag tycker att du kan gjuta en ny kantbalk på befintlig stengrund. (Håller med dina byggare.)
Du kan gräva för en dränering lite ut från väggen, 3-4dm? och lite djupare, med makkadam runt drän-slangen.
Se till att marken lutar från byggnaden.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.