Byggahus.se

Dränera och göra om gräsmatta till grusplan

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska göra med min gräsmatta som är delvis dyngsur. Jag har tagit många bilder för att illustrera mitt problem.

En del av gräsmattan vill jag anlägga med någon typ av grus. Det området ska användas till att förvara redskap till maskiner och kanske som en reservparkering. Eventuellt kommer jag bygga något slags tak men det är ett senare problem.

Jag har markerat det blöta området på bilderna med rött och det torra området med grönt. Det syns ganska tydligt på vissa bilder också. Där parkeringen ska vara har jag märkt med blått.

På bild 2 ser ni att det är ett torrt parti nära grusvägen. Där är ett dike i hörnet av tomten. Tomten lutar från höger och neråt till vänster på bilderna och det mesta av vattnet samlas i det blåa partiet.

Det gröna området intill ladan på bild 3 har ett ordentligt bärlager. Enligt förra ägaren så ska det vara tillräckligt för en lastbil (Hur tung vet jag inte). Det verkar dränera bra i det här lagret, men problemet blir att allt vatten rinner ner till den blåmarkerade delen där jag vill anlägga parkeringen. Man ser tydligt på bild 4, 5 och 6 att vattnet kommer fram där det ordentliga bärlagret slutar.

Någon har för längesen grävt ur ett litet dike som leder ut i skogen bakom redskapen på bilderna. Det leder ut lite av vattnet, men då har det istället bildats en vattensamlig/damm i skogskanten. Bild 7 och 8.

Min idé är att gräva ett dike vid vägkanten som går på det befintliga diket i hörnet av tomten och sen lägga dränrör ner mot det. Det fungerar ju uppenbarligen inte att dra ut dem i skogen. Har markerat diket med svart på bild 9 och 10.

Jag vet däremot inte hur jag ska dra dränrören. Ska jag lägga dem med ett visst avstånd över hela den blöta ytan ner mot mitt nya dike? Eller kan jag på något sätt gräva ur och lägga dem runt om det blöta området? Hur djupt ska jag lägga dem om jag vill ha ett ordentligt bärlager på parkeringen?

Fattar ni ingenting får ni fråga så formulerar jag om det. Det ser så självklart ut för mig på bilderna, men kanske inte för er.