Byggahus.se
Under vår lilla stuga (byggd ca 1938) finns en källare med cementväggar, den når inte ut till husets ytterväggar utan är som en liten kassun mitt under huset med en stege ner från lucka i köket. Vi vill nu göra matkällare av detta utrymme men problemet är att det ständigt är ett par decimeter vatten där nere.
Har hört tips om att pumpa ut vattnet, borra massor av hål i botten och sen lägga grus, makadam etc i lager. Kommer detta att hålla vattnet borta? Det ska ju inte vara nåt sällskapsrum direkt (1,40 takhöjd) utan enbart matkällare där ju viss fukt inte stör. Däremot vill vi inte vada i vatten när man ska ner...
Tacksam för tips!
(Att dränera på vanligt vis utanför cementväggarna är uteslutet då källaren som sagt ligger mitt under huset.)

De tips du hört låter mycket underliga i mina öron.

Det går att dränera trots att källaren ligger mitt under huset! Dränering är till för att ändra på grundvattennivån och gör man en dränering runt huset under nivån för källargolvet så blir det torrt även där. Inte en särskilt billig eller enkel lösning kanske, lite beroende på hur tomten ser ut runt huset, men fungerar gör det!

• Gilla
Pellevera
  • Laddar…
Lite beroende på hur mycket vatten som trycker på och hur genomsläpplig marken runt och under matkällaren är skulle jag ha testat med att gräva ur en pumpgrop i ett hörn av rummet och placerat en dränkbar pump där. Är tillrinningen måttlig kommer den sänka av grundvatten-nivån lokalt i källaren.

• Gilla
Pellevera
  • Laddar…
Håller med, det borde också vara en framkomlig lösning! Men som sagt, pumpen kommer behöva vara installerad permanent. Vattnet måste pumpas bort också, t ex mha slang upp till ett avlopp i huset.

• Gilla
Pellevera
  • Laddar…
Att gräva runt huset och dränera på konventionellt vis blir nog inte aktuellt, källaren ligger dessutom ganska djupt. Permanent pump blir knepigt då vattnet fryser på vintern, men övriga årstider kan det ju vara nåt.
Tror jag gör som Ingenjören föreslog och bilar upp ett hål i det lägsta hörnet, lägger nån form av vattentålig trall på golvet och bygger lite hyllor som får sitta en bit upp.
Tack för synpunkterna!

Om du bara gräver ett hål som du sätter pumpen i får du passa dig så att inte pumpen suger med sig finmaterial från den omkringliggande jorden. Är vattenflödet stort kan detta skölja ur material och med tiden underminera källargolvet. Bäst är om du kan gjuta en grop med väggar och botten i betong som pumpen placeras i. En avfuktare är nog inte heller fel som ställs in för att hålla luftfuktigheten på under 70% i utrymmet.

• Gilla
Pellevera
  • Laddar…
Har man otur så är det ett källflöde, och då hjälper det nog inte ens med en pump!

• Gilla
Ann-Mari Marklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.