Byggahus.se

Dränera gräsmatta

1. F
    Medlem Nivå 1
    Jag har fått för mig att dränera gräsmattan.
    Det rör sig en en yta på c:a 20x20 meter.
    Bakom tomten ligger ett antal hektar skog som lutar mot huset o trycker på med vatten, så från att höstregnet startar till framåt midsommar året därpå så är det ständigt klafsande på gräsmattan (t.o.m så att 4hjulingen lämnar decimeterdjupa spår om man kör där). Och vattnet kommer inte in från sidorna, utan underifrån. Så att gräva diken runt tomten (vilket redan är gjort) hjälper inte.

Nu till frågan: min plan är att gräva ett fiskbensliknande system, c:a 30-40cm djupt, dräneringsrör i botten, fylla c:a 2dm singel, och så översta decimetern blir jord.
    Är detta rätt tänkt, eller bör jag göra på nåt annat vis? Hur brett bör jag gräva isf?
    Jag har c:a 50cm fall på dessa 20meter som jag behöver dra dränering, det borde väl räcka med?

2. C
    Medlem Nivå 1
    Det kommer få ordning på den blöta gräsmattan, och fallet är mer än tillräckligt. Jag hade däremot grävt lite djupare, så att makadam och dränrör hamnar under matjorden, om det nu inte är jättetjock med jord då. Bredden brukar bli vad skopan är bred men 30cm hade räckt.