Byggahus.se

Dränera - Garagenedfart

1. H
    Medlem · 55 inlägg
    Hej!

Skulle vilja ha lite synpunkter råd för hur vi kan göra med vår förskräckliga garagenedfart. Bor i ett 50-tals hus med integrerat garage. Vår nuvarande stödmurar hänger lite och verkar gjort sitt. Ska till att dränera kåken i höst/vinter men vi vet inte hur vi göra med detta.

Ska man lägga igen hela skiten och fylla upp för att komma upp i jämn nivå med övrig tomt. Drar ju med sig att mura igen gamla portar samt skapa en nergång till källardörr. Annan tanke är att behålla som det är men då får vi väl skaffa L-stöd?

Vad är mest ekonomiskt tror ni?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ska ni ha garaget kvar eller göra om det något annat , finns olika synpunkter inför andvändning

3. H
    Medlem · 55 inlägg
    Kommer att ha det kvar som garage för cyklar, klippon osv finns ingen tanke om boyta som läget är.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då behöver ni en nedfart , den ska vara kvar , i samband med dräneringen så kommer det ju att grävas upp , då kan ni göra i princip vad ni vill med nedfarten , för min del om jag hade dom jobben framför , så skulle jag vänta med att tänka på något i dag och ta det då ,
    klart inte fel att tänka lite och ligga i framkant med som kan göras

5. J
    Medlem · Blekinge · 9 724 inlägg

justusandersson

Medlem
    Varför ska ni dränera? Har ni tänkt igenom de behoven ordentligt tillsammans med någon som har husbyggnadskompetens? Jag håller med Liteavvarje, ta det lugnt och ta reda på alla förutsättningar först.

6. H
    Medlem · 55 inlägg
    Putsen har släppt en hel del inne i källaren på sina ställen och vi går i tankarna att bygga till huset också så därav dränering på agendan. Är väl sådan asfaltsbeläggning nu kan jag tänka mig vet inte om det är dränerat alls kanske med tegelrör byggt 54. Är ganska novis och funderar på i vilken ordning man ska börja. Svårt att få tag i hantverkare i dessa tider då verkar va rejält högtryck.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att bygga till är en del i framförhållning av dränering , kommer att grävas runt , kan hålla med om att sen 54 , då var det till 90% tegelrör och rockwool ( elefantmatta ) till grunden ,
    Börja med att få till ritningar och info om tillbyggnaden först , då finns grunden till allt arbete

• Laddar…
  8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vill tillägga , ligger huset i en sluttning eller plant , kommunalt dagvattensystem eller eget utlopp Att tänka lite framåt är hur det ska vara med stuprören , allt vatten ska bort från huset , stuprör är en stor bov , när det gäller att få fukt och vatten i källare , och ska inte kopplas ihop med dräneringen utan ha egna rör .

9. H
    Medlem · 55 inlägg
    Huset ligger på en relativt plan tomt och det ska vara kommunalt dagvattensystem. Förstår att stuprör kan va en rejäl bov i dramat den yttervägg som har stuprör utanför är mest utsatt om man tittar i källaren. Tack för goda råd osv.

10. JustDoIt
    Husägare · Stockholmsområdet · 310 inlägg

JustDoIt

Husägare
    Vill bara hålla med om att alla planer för utbyggnad ska vara klara, och grund/källare gjuten/murad etc innan dränering. Onödigt arbete att delvis riva upp en ny dränering inom kort för att huset ska byggas ut åt något håll.

Vi dränerade för två år sedan, och det var uppenbart att stuprören var den stora boven hos oss när det gällde vatten mot källarväggen. (numera kopplade till dagvattenledning)

Portar till källaren måste ju för övrigt vara bra att ha kvar - några L-stöd och sedan markränna vid dörren och kopplad till dagvatten för att undvika vatten mot dörren.

• Laddar…
  11. J

justusandersson

Medlem
    Fuktproblem i källarväggar i äldre hus beror ofta på att man har för hög temperatur (när huset byggdes var den sällan över 16° på vintern), vilket leder till kondens när den varma inneluften möter den kalla väggen. Den mesta fukten i källare kommer alltså inifrån, vilket inte utesluter att den även kommer utifrån. För ett bra resultat behöver en omdränering kombineras med en utvändig isolering av källarväggarna. Detta bör ni planera ihop med en husbyggnadskunnig person. Desto viktigare blir detta om ni också tänker er en tillbyggnad.

Den vikande stödmuren bör ni ju ta bort. Om ni ersätter den med en slänt slipper ni nya problem. Var rädd om Ölandsstenen i garagenedfarten, trots knaggligheten är den faktiskt väldigt vacker.

12. H
    Medlem · 55 inlägg
    Tanken är väl att vi ska göra en utvändig isolering av källarväggarna antingen isodrän, podrän, jackodrän, hel djungel det där är det samma allting tro . Sen är vi ju kluvna till slänt eller L-stöd som sagt och att vi då behåller slagportarna de är rätt dåliga med tyvärr så försökt kika lite på blocket efter bra begagnade men inge napp än. Om man skulle strunta i L-stöd och ha slänt hur gör man bäst då för är ju nivåskillnad på tomten fram kontra baksidan kanske inte går utan stödmur av ngt slag tänker deras funktion i det hela.

Är det ölandssten på nedfarten ser ut som hej kom och hjälp mig vi tänkte väl be grävarn ta bort skiten bara men nu blev jag osäker :) kanske kan användes på nytt. Vi vet inte vad vi vill ha riktigt på nedfarten blir inte asfalt i alla fall, tänkte väl grus av ngt slag eller andra plattor. Har nämligen grus en bit upp sen efter plattornas slut och upp mot uppfarten till.

13. H
    Medlem · Dalarna · 1 103 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Jag dränerade om och tog bort en liknande fallfärdig stödmur och byggde en ny stödmur (snart klar). Isolerade med optidrain. Man såg månad för månad hur fukten spred sig på flera ställen i källarväggarna. Nu är väggarna snustorra men källaren fortfarande fuktiga sommartid, dock mycket torrare. Kör även med luftavfuktare sommartid.

14. J

justusandersson

Medlem
    Valet mellan slänt och L-stöd är väl mest en fråga om hur ni vill använda tomten. Mina föräldrar byggde ett liknande hus 1955 och då var det viktigt att få så stor användbar tomtyta som möjligt. Odlingszonen som ni befinner er i har ju också viss betydelse för utformningen av växtplatser.

Jag kan inte svära på att det är Ölandssten, eftersom bilden inte är tillräckligt skarp. Men det är natursten, så den är värd att ta vara på.

Även om ni isolerar källarväggarna utvändigt finns den oisolerade bottenplattan kvar. Om ni vill använda källaren som bostadsrum kan det vara värt att bila upp plattan och isolera, annars gäller det att inte ha för hög temperatur, ca 18°.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.