Byggahus.se

Dränera eller inte?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Bor i ett hus från 1945 med sula som antagligen är gjuten direkt på lerjord. Fukt dras kapillärt genom sulan och ett par decimeter upp i källarväggarna med resulterande färgsläpp. Ingen dålig lukt och inget mögel dock. Förutom i ett hörn där puts och färg släpper från golvet och ca en halvmeter upp på väggen, och det är något slags påväxt nära golvet. Färgsläpp ett par decimeter upp på väggen är störande men något jag kan leva med. Hörnet med påväxt ("problemhörnet") känner jag desto mer att jag vill göra något åt.

Som jag ser det har jag tre alternativ:
    1. Att göra en dränering runt hela grunden där rören läggs under sulan för att göra denna så torr som möjligt.
    PLUS: Torr(are) sula. Mindre färgsläpp.
    Problemhörnet kanske blir bättre
    MINUS: Skillnaden kanske blir marginell eftersom markfukt alltid förekommer.
    Marken under sulan kan undermineras om fukten försvinner eftersom fukten bidrar till markens bärighet.
    Dyrt

2. Att göra en dränering runt hela grunden där rören läggs över sulan.
    PLUS: Problemhörnet kanske blir bättre
    MINUS: Ingen effekt på fukten som kommer genom sulan.
    Dyrt

3. Att gräva upp endast runt problemhörnet och isolera med isodrän för att få en varmare källarvägg och på så vis flytta daggpunkten längre ut i väggen, och därigenom undvika påväxt på insidan av väggen.
    PLUS: Problemhörnet kanske blir bättre
    Billigare
    MINUS: Ingen effekt på fukten som kommer genom sulan.

För mig verkar alternativ 2 som det minst förnuftiga eftersom det ger minst nytta i förhållande till kostnaden. Alternativ 1 har störst chans att ge positiv effekt, men är tveksamt ur byggnadstekniskt och ekonomiskt hänseende. Återstår gör då alternativ 3. Vad säger ni, tänker jag galet här?

2. T
    Medlem · Nivå 17
    Om du inte har mer problem än dom du har med en så gammalt hus kan du skatta dig lycklig. Jag skulle välja alternativ 3. Gräv bort jord från väggen, platonmatta och återfyll med kapillärbrytande makadam. Tveksam om isolering gör någon nytta.

3. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Jag hade valt alternativ 4. Sätt kakel på insidan av källarens ytterväggar. Räcker med nedre metern om du inte vill helkakla. Gör något roligt för pengarna som blir över jämfört med att börja gräva utvändigt

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 17
    Om man hyr en liten minigrävare är det faktiskt väldigt roligt!

• Laddar…
  5. RACS
    Medlem Nivå 4
    Har motsvarande.. eller liknande..situation i ett hus från 1938, ett problemhörn i yttervägg dock utan påväxt men putsen m.m. släpper tidvis invändigt. Men torrt i övrigt och förefaller torrare i sulan (delar av källare har vattenburen golvvärme sedan länge, med isolering mot mark). Håller problemrummet som brukas som förvar i hyfsat torrt skick med avfuktare när det regnar som värst. Funkar för min del, good enough.. Men har övervägt att gräva (och kolla även ytdränering resp. hur vattnen tar sig vidare och igenom från stuprör samt i omgivande mark). Modererat alt. 3 kanske är tillräckligt.. och varför inte något liknande, alt. 4.
    Sammanfattningsvis alt. 3 utifrån den info som framkommer; om man kan leva med att det kan ge hyfsad god effekt sedd också i ljuset av kostnad och besvär..

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 2
    Eftersom fukten verkar komma underifrån förstår jag inte vilken nytta en platonmatta skulle göra?

7. T
    Medlem Nivå 2
    Vad gör det med fukten om man kaklar? Stänger man in den? Ingen risk att man skapar värre problem och får mögel bakom kaklet?

8. Schwen92
    Medlem · Nivå 6
    Näe fukten vädrar ut genom fogarna då kakel i sig inte är ett tätt material. Dock om putsen är eller blir porös lär plattorna rada ned till slut oavsett :)

• Laddar…
  9. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Finns väl inget organiskt material som kan mögla bakom kaklet.
    Knacka bort all gammal porös puts och putsa på nytt med vanligt cenentbaserat putsbruk.
    Så gjorde jag, plattorna sitter fortfarande fast och inget har möglat på tio år :)

• Laddar…