Dränera eller inte, hur skulle ni har gjort?

434 läst  1 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Har ett sutteränghus byggt 1967 och inte heller dränerat sedan det byggdes vad jag vet.Vi ska nu renovera källaren där vi har tv-rum, förråd, ett sovrum, dusch, bastu och tvättstuga. Huset är beläget i sluttning med ett ordentligt dike mot vägen. Källaren upplevs lite kall och rå men inte fuktig. Tomten lutar svagt in mot huset och det finns planteringar utmed större delen av grundmuren.

I tvättstugan som är belägen mot hel källarvägg har man satt en 2-3 mm tjock plastmatta som har släppt i ena hörnet vilket inte är så konstigt, tillskjutande fukt eller ej.

I ett av husets hörn (invändigt) har putsen och färgen släppt. Min teori är att man målat med fel typ av färg. Färgen är intakt, fortfarande klarvit men bakomliggande puts har liksom "bubblat" upp och tryckt ut färglagret. Misstänker att den lilla tillskjutande fukt som förstås alltid finns i en källare inte kunnat ventileras ut genom färgskiktet.

Har också gjort ett test där jag på en putsad vägg utan färg tejpat upp en tät plast cirka 60x60 cm. Den har nu suttit cirka två veckor under delvis mycket nederbörd. Resultat: Snustorrt!

Visst skulle komforten säkert öka med isodränskivor runt om men frågan är om det är värt den summan det skulle kosta. Jag vill inte vara dumsnål men ibland känns det som att folk dränerar i onödan.

Istället hade jag tänkt lägga pengarna/tiden på följande åtgärder:

- Planera om tomten för att minska lutningen in mot huset.
    - Ta bort alla buskar, blomrabatter som ligger utmed grundmuren.
    - Byta ut fönster/fönsterdörrar från 1967 till moderna fönster.
    - En bra luftavfuktare (timerstyrd)
    - Se över ventilationen. (Huset värmdes tidigare upp med oljepanna i källaren, nu bergvärme.)
    - Se över elementen/byta alla termostaterna. (Har inte gjort något åt de befintliga).
    - Bort med allt dåligt material från väggarna, exempelvis plastmattor.

Är jag dumsnål eller smart?

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Renoverar du med material som tål fukt och så att du ser ev fukt som tränger in så är det ju inget farligt. Se bara till att det inte byggs något dyrt utanför som gör en senare dränering omöjlig/dyr så ser inte jag dränering som ett måste. Men jag tror att en isolering av väggen i samband med dränering kan vara det som behövs. Tror att många som dränerar och upplever det som en mycket bra investering egentligen blev nöjd över isoleringen som samtidigt gjordes.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: