För knappt ett år sedan tog vi hit en firma för att dränera våran gillestuga då vi stod i begrepp om att renovera gillestugan. Man valde att dränera dom tre väggar som är åtkomliga. Den fjärde väggen är som ”under” huset.
Det som har hänt nu efter dräneringen är att den väggen som inte är dränerad har börjat mögla och suger fukt, vilket den inte gjorde före dräneringen.
frågan är,kan detta bero på något annat problem än att det behövs dräneras.
Och hur går en sådan dränering till? Gräver man upp under huset med spade ? Maskin lär inte komma in under huset.
tacksam för hjälp i detta.
Det som har hänt nu efter dräneringen är att den väggen som inte är dränerad har börjat mögla och suger fukt, vilket den inte gjorde före dräneringen.
frågan är,kan detta bero på något annat problem än att det behövs dräneras.
Och hur går en sådan dränering till? Gräver man upp under huset med spade ? Maskin lär inte komma in under huset.
tacksam för hjälp i detta.
Jag grävde ett dräneringsdike en bit utanför huset och grävde även ner dräneringslang invändigt i närheten av ytterväggen. För mig vart det stor skillnad, men handgräva under huset är optimalast.
Har samma husuppbyggnad som TS, dvs åtkomst av 3 väggar i källaren.
Min lösning var att dränera utsidan av de 3 väggarna, samt att jag gjutit ett nytt källargolv
med dränering under.
Den 4 väggen i källaren blir det fukt utslag på vid kraftigt regn och lösningen för detta är
att leda bort takvattnet och att täta upp med kross runt huset i lutning ut mot huset.
Är inte helt klar med jobbet men, är övertygad att jag aldrig får en 100% lösning
dessutom har jag en avfuktare på kontinuitet i källaren samt målat med silikat.
Kan rekommendera en sorptionsavfuktare har en enkel WDD80 på 20m²
Min lösning var att dränera utsidan av de 3 väggarna, samt att jag gjutit ett nytt källargolv
med dränering under.
Den 4 väggen i källaren blir det fukt utslag på vid kraftigt regn och lösningen för detta är
att leda bort takvattnet och att täta upp med kross runt huset i lutning ut mot huset.
Är inte helt klar med jobbet men, är övertygad att jag aldrig får en 100% lösning
dessutom har jag en avfuktare på kontinuitet i källaren samt målat med silikat.
Kan rekommendera en sorptionsavfuktare har en enkel WDD80 på 20m²