Jag är en såndär person som trivs bra med att bo i en innerstadslägenhet. Tycker förvisso om fristående hus, men är rätt glad för att slippa tänka på sådant där som trädgård, uppvärmning och andra saker som hör hus till.
Men för några veckor sen blev jag kär. Jag drabbades av mitt drömhus. Det var en sådan där fantastisk upplevelse att jag nu sovit med bilderna på huset på nattygsbordet intill mig. Jag tar tom med mig dem på toa, och drömmer mig bort.
Vad har hänt med mig? Är det här en vanlig åkomma?
Det lustiga är att jag inte har en aning om hur husets exteriör är, jag har bara några inomhusbilder och så knapphändiga planlösningar. Men de är ändå guld värt. Vid ett tillfälle när jag satt där och drömde så bestämde jag mig för att spara bilderna så att jag kan visa upp dem för en arkitekt och få huset uppritat, så småningom.
Men vänta lite nu.. jag vill ju inte ha ett hus?? Eller?
Nää det vill jag nog inte, men det här är ju "mitt" hus. Såhär vill jag bo.
Äsch, det är nog ändå bäst att spara bilderna. Vem vet, en dag kanske en arkitekt kan hjälpa mig skapa detta hus i en lägenhet. I stan. Där jag trivs.
Huset? Jo det var med i höstens Ikea Family tidning.
Men för några veckor sen blev jag kär. Jag drabbades av mitt drömhus. Det var en sådan där fantastisk upplevelse att jag nu sovit med bilderna på huset på nattygsbordet intill mig. Jag tar tom med mig dem på toa, och drömmer mig bort.
Vad har hänt med mig? Är det här en vanlig åkomma?
Det lustiga är att jag inte har en aning om hur husets exteriör är, jag har bara några inomhusbilder och så knapphändiga planlösningar. Men de är ändå guld värt. Vid ett tillfälle när jag satt där och drömde så bestämde jag mig för att spara bilderna så att jag kan visa upp dem för en arkitekt och få huset uppritat, så småningom.
Men vänta lite nu.. jag vill ju inte ha ett hus?? Eller?
Nää det vill jag nog inte, men det här är ju "mitt" hus. Såhär vill jag bo.
Äsch, det är nog ändå bäst att spara bilderna. Vem vet, en dag kanske en arkitekt kan hjälpa mig skapa detta hus i en lägenhet. I stan. Där jag trivs.
Huset? Jo det var med i höstens Ikea Family tidning.
Det är inte dumt att samla inspirationsbilder på hög! En dag kanske du bestämmer dig för att bygga! Min arkitekt bad om idébilder när han skulle rita mitt hus - men jag hade inte en endaste en ... Nu blev visserligen huset väldigt lyckat just för mig men jag har redan börjat samla bilder i en mapp ...
Inte för att jag inte är nöjd idag utan för att detaljplanen inte tillät enplanshus. Och min erfarenhet av husbygget var att det var så otroligt inspirerande och roligt så det skulle vara kul att gå igenom proceduren en gång till.
Ja, det är en vanlig åkomma - framför allt för oss som frekventerar detta forum.
Jodå, jag förstår dig till fullo.
Jag faller pladask för bilder hela tiden.
Igår kollade jag den här broschyren: http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/hus_tradgard/leca_murblock.pdf
Och i slutet finns det blandade bilder, bl.a. denna.
Men på något vis tror jag dock inte att det blir mig förunnat att få bygga hus och få ta ut svängarna hur som helst, så detta förblir kanske en dröm.
Men jag sparar också regelbundet på inspirationsbilder.
Jag faller pladask för bilder hela tiden.
Igår kollade jag den här broschyren: http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/hus_tradgard/leca_murblock.pdf
Och i slutet finns det blandade bilder, bl.a. denna.
Men på något vis tror jag dock inte att det blir mig förunnat att få bygga hus och få ta ut svängarna hur som helst, så detta förblir kanske en dröm.
Men jag sparar också regelbundet på inspirationsbilder.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Min kusin är inredare på Ikea, vill du att jag ska kolla vilket hus det är?
Tyvär är det så att den där sköna drömmen övergår till mer av ett kaos när du på ett varsel av några dagar ska på visning, budgivning och kontraktsskrivning. Det hade varit skönt att få nån månad eller två på sig att bestämma sig över sitt livs största beslut/risk osv.
Bygger man nytt har man kanske man har mer tid på att drömma och planera detaljer. Däremot kräver nybygge helt andra kunskaper( lätt att man hamnar i kläm, som vi har läst om här på forumet)
Vi klarade oss igenom drömmen och kaoset och jag vill inte ens tänka på hur livet sett ut om vi inte tog chansen.
Bygger man nytt har man kanske man har mer tid på att drömma och planera detaljer. Däremot kräver nybygge helt andra kunskaper( lätt att man hamnar i kläm, som vi har läst om här på forumet)
Vi klarade oss igenom drömmen och kaoset och jag vill inte ens tänka på hur livet sett ut om vi inte tog chansen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Husdrömmen
Köpa & Sälja hus -
Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
Artikelkommentarer -
Konkursvåg - byggbranschen mest drabbad
Artikelkommentarer -
Undrar ang bilning ca 1 kvm betonggolv källare. Mor drabbad.
Grund & Markarbeten -
Köpte stulen robotgräsklippare 2020, fler som drabbades här?
Övrigt Off Topic