433 läst · 2 svar
433 läst
2 svar
Dra vatten från egen brunn till andra sidan asfalterad väg
Jag har nyligen flyttat till en fastighet med eget VA med borrad brunn vid boningshus samt 3-kammarbrunn med infiltration. Till fastigheten hör en verkstadsbyggnad på andra sidan en kommunal asfalterad väg. El finns indraget men inget vatten eller avlopp däremot förberett för detta i verkstan. Infiltrationsbädden ligger på verkstads-sidan och 3-kammarbrunnen på motsatta sidan (helt obegripligt för mig varför man gjort på detta vis). Avståndet från vattenbrunnen till verkstaden är ca 150meter.
Till frågorna:
1) är det alls möjligt att under dessa förutsättningar ansluta till avloppsanläggningen? (Ej högprio för mig)
2) om man skulle dra vatten från befintliga brunnen, 150 m plus borrning/tryckning under en asfalterad väg är detta en rimlig lösning för att få vatten till verkstaden eller är det mer kostnadseffektivt att anlägga en ny brunn på andra sidan vägen? Någon som i modern tid gjort något liknande som kan delge vad kalaset gick på?
3) finns nån annan lösning som jag i min enfald inte ser?
Till frågorna:
1) är det alls möjligt att under dessa förutsättningar ansluta till avloppsanläggningen? (Ej högprio för mig)
2) om man skulle dra vatten från befintliga brunnen, 150 m plus borrning/tryckning under en asfalterad väg är detta en rimlig lösning för att få vatten till verkstaden eller är det mer kostnadseffektivt att anlägga en ny brunn på andra sidan vägen? Någon som i modern tid gjort något liknande som kan delge vad kalaset gick på?
3) finns nån annan lösning som jag i min enfald inte ser?
Att få tryckt under en väg borde inte vara rent för dyrt men jag tyvärr inte koll på faktiska siffror. Kan eventuellt bero lite på hur marken är.
Avloppet kan eventuellt bli svårt beroende på hur höjderna ser ut. Kolla upp om det fungerar med tryckavlopp när man har trekammarbrunn om det inte är stora höjdskillnader mellan sidorna.
Avloppet kan eventuellt bli svårt beroende på hur höjderna ser ut. Kolla upp om det fungerar med tryckavlopp när man har trekammarbrunn om det inte är stora höjdskillnader mellan sidorna.
Att trycka under vägen och sedan dra ett rör behöver inte vara ett allt för stort jobb.
För några år sedan hjälpte jag till när en mindre entreprenadfirma gjorde just detta.
Nu kan det bli lite ner komplicerat när det är en kommunal väg och inte en vägförenings som i vårt fall.
För några år sedan hjälpte jag till när en mindre entreprenadfirma gjorde just detta.
Nu kan det bli lite ner komplicerat när det är en kommunal väg och inte en vägförenings som i vårt fall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför läcker vattenutkastaren från dräneringsröret?
Vatten & Avlopp -
Pumpa vatten från dräneringsbrunn till ibc tank
Vatten & Avlopp -
Dra in vatten från borrade brunn
Fritidshus -
Hur dra vatten ut på tomt från utkastare?
Vatten & Avlopp -
Ispropp i dräneringsrör som ska leda vatten från stuprännor
Vatten & Avlopp