Byggahus.se

Dra UTP i VP-rör, fråga om kopplingsdosa

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej hej

Bor i ett tvåplanshus med vind och ska börja planera lite kanaliseringar för nätverkskabel inför kommande renovering. Min ambition är att dra dubbla VP 20mm med två Cat6 i vardera till varje rum för att på så sätt möjliggöra två stycken dubbeluttag.

Rummen på plan1 och plan2 är förhållandevis lika och jag tänkte dra kanalerna som skall till plan1 via rummen på plan2. Detta innebär att jag från vinden kommer dra 4 st VP 20mm till ett rum på plan2. Dessa går till en kopplingsdosa. Två VP20mm fortsätter sen från kopplingsdosan i rummet på plan2 till en kopplingsdosa i rummet på plan1.

Detta borde rimligen göra det någorlunda hanterbart dagen som jag måste dra om en kabel, dra fiber, 1-wire etc.

Den stora frågan är dock vad det finns för kopplingsdosor med flera 20mm anslutningar? 16mm har jag hittar massor av, men just 20mm verkar det vara få. Är det någon som känner till någon med 4 st anslutningar "upp" och två anslutningar "nere" som skulle möjliggöra denna dragning med ett minimum av täcklock i rummen?

Tack på förhand!

2. E
    Medlem · Nivå 23
    VP-2 kan du få med sex 20 mm och två 16 på samma dosa ( tre + en åt samma håll), men jag tror inte att det finns någon med fyra åt samma håll

3. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för snabbt svar!

Får klura lite mer på hur detta skall dras i så fall. Det finns ingen variant utan "botten" så att det går att bygga på djupet (två på varandra) istället?