Byggahus.se

Dra TP, fortfarande oklart hur

1. A
    Medlem · 107 inlägg

apan

Medlem
    Hej folk

Jag har läst massor nu men fortfarande känner jag att jag behöver fråga.

Har köpt lägenhet o håller på att skrapa o spakla hela kalaset. Tänkte dra nätverk innan fogning o måleriet ska göras så det blir snyggt.

För att slippa dra massa sladdar så fastnade jag för ideen att dra 2 sladdar till olika punkter i ena rummet o sedan där sätta switch för att kunna trycka in alla datorer.(2 sladdar för at kunna möblera om o flytta datorerna)

Jag kommer dra kabeln längs golvlist o över dörrar osv. Ibland intilligande strömkabel ett flertal meter. Gissar att skärmad kabel är det vettiga då?

Sedan så är frågan om det ska vara cat5e eller cat6.
    Om jag drar cat6 måste jag ändra ngt/köpa ngt nytt för att kunna stoppa in mina gamla burkar på den? Eller är det bara att köra som vanligt.

Jag får adsl från bostream, o har redan router o grejer som tuffar på. Så det som behöver kompletteras är väl då:
    TP-kabel
    switch
    väggutag
    patchpanel(? för alla lösa ändar?)

Jo en sak till har läst om enkelkärnig koppar tp eller flertrådig, synpunkter?

Rätta mig gärna o ber om ursäkt om jag är övertydlig, men vill bara att det ska bli rätt :)

Många frågor blev det tack på förhand!

2. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Re: Dra TP, fortfarande oklart hur

Entrådig oskärmad  Cat5e är det givna valet !!
    Allt annat känns onödigt....  Patcpanelen är en smaksak, har du bara ett par uttag är det kanske överkurs...
    Behöver du switch förresten ? Routern brukar ofta ha 4 portar....

3. A
    Medlem · 107 inlägg

apan

Medlem

Hej!

Jag trodde att det kanske behövdes skärmat eftersom kabeln kommer ligga jämte strömkablar på flera ställen. Men så kanske inte är fallet. Är det stor prisskillnad förresten?

I städskåpet där första jacket kommer in tänkte jag ha modem o router. Sen tänkte jag dra 1 uttag till sovrummet(samma rum), 2 till vardagsrummet o ett till köket.
    Routern har 4 portar switch. Jag hade tänkt:
    Port 1 - sovr.
    Port 2 - kök
    Port 3+4 vardr.

Sedan haka på en liten switch på det jacket i vardr. där jag kommer beöva fler uttag. Detta för att slippa dra flera sladdar till vardr.

Låter det vettigt?

4. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Hej,
    Normalt sett så stoppar inte en vanlig skärm lågfrekventa elektromagnetiska fält överhuvudtaget.

Elektrostatiska fält och elektromagnetiska fält med hög frekvens funkar, men inte lågfrekventa fält som typiskt kraftförsörjningen har.

Däremot är twistningen i paren bättre för detta.

Dessutom är den skärmade ledningen mer bökig p.g.a sin styvhet.

Det är också inte speciellt rekommenderat att använda en direkt jordkoppling (som genom skärmad kabel) om de olika enheterna är kopplade till kraftnätet på olika punkter. Detta var även min egen elektriker riktigt noga med att poängtera. I hem undviker man det som pesten. Jag antar att man gör saker och ting enklare i hem.

Enkelledare är mycket enklare att kontaktera (både i patchpanelen och kontakter) än flertrådiga.

Som nämnts ovan så kör med cat5e. Cat6 är onödigt och bara marginellt bättre. Du kan köra Gigabit ethernet även på cat5e och mer är väl inte aktuellt på väldigt länge.

5. J
    Medlem · 124 inlägg

jonfri

Medlem

Huruvida de är kopplade på olika punkter spelar roll pga att jorden måste vara exakt samma och det är den väldigt sällan i ett hem.
    Instämmer med föregående talare i att använda oskärmad kabel.
    Sedan är ju trådlöst en tanke...nästan löjligt billigt för 54 Mb och det räcker väl för de flesta...

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator

Trådlöst är smidigast.

Annars cat5e entråds, för att få snygga anslutningar så sätter man bara jack i båda ändarna, absolut billigaste varianten av "minipanel"

7. A
    Medlem · 107 inlägg

apan

Medlem

Tack för alla svar

Det blir cat5e som rekomenderats.

Ngn som kan rekomendera en billig affär för inhandling av singeluttag, cat5e? Kjell verkar poppis.

fick scream leverarat i veckan o det på utsatt tid av bostream, det är så sjukt imponerande att man nästan tror att det att det blivit ngt fel i deras administration ;)

8. I
    Medlem · 24 inlägg

ille

Medlem
  9. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.