Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dra ström till fasadbelysning

1. E
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

El_Chefe

Medlem
    Hej,

jag tänkte sätta upp fasadbelysning och skulle behöva lite hjälp inför köp av material.
    8 st Hide-a-lite Milo II är tanken (https://www.byggshop.se/interior/in...vagglampa-hide-a-lite-milo-ii/p-860396-860490)

Nu funderar jag på hur det bäst kopplas och vad jag behöver för material.
    Jag har en kopplingsdosa på fasaden utanför strömbrytaren och hade först tänkt dra EKLK utanpåliggande och sätta en kopplingsdosa ovanför varje lampa. Men det blir kanske inte så snyggt med all synlig kabel och dosor..

Har ni några bättre alternativ? Ska jag försöka dra ned kabeln i luftspalten bakom panelen istället och koppla vidare inne i armaturen?

Armaturerna har dubbla genomföringar och vidarekopplingsbar snabbplint.

upload_2021-4-13_9-34-21.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-4-13_9-38-15.png

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 786 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jag skulle avråda från att sätta en kopplingsdosa ovanför varje lampa, den kommer träffas direkt av ljuset från armaturen och bli mer eller mindre punktbelyst. Kablar ovanför (eller under) en sådan armatur är mindre illa men det kommer inte heller se riktigt bra ut.

Om det är möjligt, försök gå under panelen.

3. E
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

El_Chefe

Medlem
    Om jag väljer att gå bakom panelen på något sätt, gissar jag att jag ska välja någon mjukare kabel? Någon som vill skicka länk på lämplig installationskabel?

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 786 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Välj EKK eller någon modern variant som EXQ eller liknande. Kolla att den är godkänd för utomhusförläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.