Byggahus.se
Hej! Jag har byggt en platsbyggd garderob som går över strömbrytaren till rummet, tänkte sätta strömbrytaren på själva garderoben, undrar nu hur jag ska gå tillväga, infogar bild hur jag gjort hittills, kan jag bara dra en vanlig kabel mellan de två dosorna? Alltså en vanlig vit kabel, måste de vara någon viss tjocklek? Som 2,5mm2 eller något? Eller måste jag dra ett sånt där rör med lösa kablar i röret som man brukar göra i väggar när man drar kabel?

bilden är från insidan av garderoben! Tänkte bara sätta en sladd och ett vanligt doslock så man ej kommer åt någon el när man gräver i garderoben efter kläder!

och på utsidan fäster jag ju bara strömbrytaren som vanligt

• 74AF2384-9C41-4FF6-880A-A726096E77DF.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vanlig vit kabel går bra , lätt att fästa upp, men varför en dosa, har du borrat in den så förstår jag, men det med brytare var ska den vara.

J jonaserik skrev:
En vanlig vit kabel går bra , lätt att fästa upp, men varför en dosa, har du borrat in den så förstår jag, men det med brytare var ska den vara.
vet inte kändes enklast då strömbrytarn ska sitta på utsidan av garderoben skickar en bild så du förstår! Skriv gärna hur du skulle ha gjort så lär jag mig till nästa gång!

• image.jpg
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
du kanske tänkte att jag skulle använt en utanpåliggande strömbrytare? Glömde att dom fanns

Dosan på sista fotot, är det den som brytaren ska sitta eller är det samma som första fotot.

J jonaserik skrev:
Dosan på sista fotot, är det den som brytaren ska sitta eller är det samma som första fotot.
det är samma dosa men sista fotot är på utsidan där brytarn ska sitta, första fotot är där jag ska dra elen, men samma dosa

Var ska armaturen sitta, inne i garderoben/utrymmet blir då från gamla dosan till nya ner till brytaren och tillbaka och till armaturen, tänk på att den ska sitta så den inte kan täckas med något och bli för varm

J jonaserik skrev:
Var ska armaturen sitta, inne i garderoben/utrymmet blir då från gamla dosan till nya ner till brytaren och tillbaka och till armaturen, tänk på att den ska sitta så den inte kan täckas med något och bli för varm
nej armaturen sitter i taket, mitt i rummet, problemet var att jag ville platsbygga en garderob och strömbrytaren hamnade då i garderoben, (har ingen baksida på garderoben) så jag tänker sätta strömbrytaren på utsidan av garderoben!

• 5503825F-858D-408A-9BE9-CE33BF460824.jpeg
    Skapa konto
Aha är det kontakt mellan dosan i väggen och taket då , nu vet jag inte var ev, en brytare för taket var förut, blir till att kanske dra in extra ledning till taket som tändtråd

J jonaserik skrev:
Aha är det kontakt mellan dosan i väggen och taket då , nu vet jag inte var ev, en brytare för taket var förut, blir till att kanske dra in extra ledning till taket som tändtråd
brytaren har ju suttit där dosan på första bilden sitter, funkade ju då så ska bara flytta strömbrytaren typ 10cm som du ser på första bilden

Blir nog bra när det är färdigt

Emil Boman Emil Boman skrev:
Hej! Jag har byggt en platsbyggd garderob som går över strömbrytaren till rummet, tänkte sätta strömbrytaren på själva garderoben, undrar nu hur jag ska gå tillväga, infogar bild hur jag gjort hittills, kan jag bara dra en vanlig kabel mellan de två dosorna? Alltså en vanlig vit kabel, måste de vara någon viss tjocklek? Som 2,5mm2 eller något? Eller måste jag dra ett sånt där rör med lösa kablar i röret som man brukar göra i väggar när man drar kabel?

bilden är från insidan av garderoben! Tänkte bara sätta en sladd och ett vanligt doslock så man ej kommer åt någon el när man gräver i garderoben efter kläder!

och på utsidan fäster jag ju bara strömbrytaren som vanligt
Kör på med doslock och kabel så som du tänkt. Se till att kabeln fästs ordentligt bara.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Kör på med doslock och kabel så som du tänkt. Se till att kabeln fästs ordentligt bara.
Okej bra!! Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.