5 472 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Dra RDOE löst i vägg
Det låter inte så dumt men jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Vill du att jag sätter vertikala kabelkanaler? Då blandar jag ju lågspänning med 230V och det bör man väl inte göra? Tror jag missförstår dig. Lust att rita en enkel skiss?prototypen skrev:Varför inte sätta utanpåliggande kabelkanaler mellan raderna av drivdon, då behöver man inte se den där snuttande som kommer ut genom väggen och sedan till drivdonet. Är dessutom enklare med kabeldragningen och ev utbyte.
Upptill en kanal vågrätt med hål för slangarna.
Man hade inte behövt se en endaste kabelsnutt.
Men jag är väl lite arbetsskadad.
Protte
Jag känner att jag är lite osäker på definitionen av apparatskåp. Jag kommer ju ha skåpet inbyggt i väggen med lucka. Vad krävs det för typ av skåp för att man ska få dra med enkelisolerade ledningar?elmont skrev:
Jag har inte någon "spec" i huvudet, men om man måste ha ett "verktyg" för att öppna dörren så är man nära. Sätter man sedan en kabelränna/kabelrännor där alla kablar får ligga mellan plint och "apparat" blir det både snyggt och funktionellt. Med lite planering kanske det tom ser proffsigt ut
Så då borde mitt få kallas apparatskåp då jag planerat att ha ett lås på det med nyckel?elmont skrev:
I apparatskåp gäller andra regler, så det kan ju ses som ok.
Däremot så är det inte ok för "lekmän" att öppna ett apparatskåp.
Och ett brännbart skåp i trä och spånskiva kommer aldrig att kunna kallas för ett apparatskåp, inte ens ifall det krävs verktyg för att öppna det.
Ett apparatskåp begränsar ju en eventuell brand vid fel på en komponent eller vid en ljusbåge.
Däremot så är det inte ok för "lekmän" att öppna ett apparatskåp.
Och ett brännbart skåp i trä och spånskiva kommer aldrig att kunna kallas för ett apparatskåp, inte ens ifall det krävs verktyg för att öppna det.
Ett apparatskåp begränsar ju en eventuell brand vid fel på en komponent eller vid en ljusbåge.
Hur är det med att man inte får blanda dolda förläggningssätt? Många ha nämnt det men jag har aldrig sett någon bok som tar upp det. Om det är så fortfarande så får jag helt enkelt tänka om och göra en synlig dragning i elskåpet.
Vad menar du med att "blanda dolda förläggningssätt"?
Vill man ha en smidigare kabel så kan man ju använda maskinkabel typ Ölflex eller Rheyflex. Den är godkänd för fast förläggning.
Den finns ju i 0,75mm2 och 1mm2 också som kan vara lämpligare att ansluta varje drivdon med.
4g1 är ca 6 mm i diameter har jag för mig.
Det är inga problem med den klenare arean, för den klarar kortslutningsströmmen på en 10A säkring, samt att effekten i varje drivdon är inte så stor. Men fram till kopplingsdosa och mellan kopplingsdosor användes 1,5mm2.
Vill man ha en smidigare kabel så kan man ju använda maskinkabel typ Ölflex eller Rheyflex. Den är godkänd för fast förläggning.
Den finns ju i 0,75mm2 och 1mm2 också som kan vara lämpligare att ansluta varje drivdon med.
4g1 är ca 6 mm i diameter har jag för mig.
Det är inga problem med den klenare arean, för den klarar kortslutningsströmmen på en 10A säkring, samt att effekten i varje drivdon är inte så stor. Men fram till kopplingsdosa och mellan kopplingsdosor användes 1,5mm2.
Jag vet att det ibland på forumet hänvisas till någon elsäkerhetsnorm som säger att man inte får blanda dolda förläggningssätt i en anläggning. Tex. Jag har dragit uteslutande dolt med slang och då enligt detta skulle jag inte få dra lös kabel bakom mitt elskåp. Är det så?
Tack för tipsen angående kabel. Den billigaste Rheyflex xh jag hittar är PEX isolerad, HFFR mantlad. Duger den manteln om jag drar den synligt i mitt elskåp eller behöver jag en bättre mantel? Får jag även dra samma mantlade kabel dolt i väggen?
Tack för tipsen angående kabel. Den billigaste Rheyflex xh jag hittar är PEX isolerad, HFFR mantlad. Duger den manteln om jag drar den synligt i mitt elskåp eller behöver jag en bättre mantel? Får jag även dra samma mantlade kabel dolt i väggen?
Tror den billigaste Rheyflexen är 500Y PVC mantel både på ledare och kabel.
E0290125 Rheyflex 500 Y 4g1, 6,5 mm i diameter. Listpris ca 20:-/m.
Den kabeln du har hittat går att använda med, men kanske lite dyr. Listpriset på en 4g0,75 är ca 35:-/m
Det är väll inte jätte lämpligt att montera kabeln dolt utan slang.
I ditt fall skulle man nog med fördel kunnat använda kabellist i de horisontella utrymmena mellan donen som tidigare nämnts.
Och att blanda olika spänningar i samma list är ingen större fara så länge som 230v kablarna är mantlade.
Det är aldrig roligt att montera så många drivdon på ett ställe och för söka få det snyggt.
Är lite emot den typen av installationer. Föredrar LED-spottar med ett monterat drivdon på varje spott. Brukar alltid bli både snyggast och billigaste lösningen.
E0290125 Rheyflex 500 Y 4g1, 6,5 mm i diameter. Listpris ca 20:-/m.
Den kabeln du har hittat går att använda med, men kanske lite dyr. Listpriset på en 4g0,75 är ca 35:-/m
Det är väll inte jätte lämpligt att montera kabeln dolt utan slang.
I ditt fall skulle man nog med fördel kunnat använda kabellist i de horisontella utrymmena mellan donen som tidigare nämnts.
Och att blanda olika spänningar i samma list är ingen större fara så länge som 230v kablarna är mantlade.
Det är aldrig roligt att montera så många drivdon på ett ställe och för söka få det snyggt.
Är lite emot den typen av installationer. Föredrar LED-spottar med ett monterat drivdon på varje spott. Brukar alltid bli både snyggast och billigaste lösningen.
Tack så mycket för svaret och även tipset på kabel. Ska nog göra ett försök att planera om så att det istället dras inne i skåpet nu när det ändå ska dras om. Blir som flera nämnt mer överskådligt och betydligt enklare vid utbyte av drivdon i framtiden.
Liknande trådar
-
”Löst sittande puts”, var drar man gränsen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Unidrain linjeavlopp bildar kil vid glasväggen, hur har ni löst det?
Badrum -
Hur skulle ni löst denna eldragning?
El -
Ytlig dräneringsslang ligger löst
Grund & Markarbeten -
Hur dölja synliga dränering runt huset (svårlöst)? Hjälp bilder i tråd tack!!!
Grund & Markarbeten