Har ett inbyggt elskåp i väggen med mängder av leddrivdon. Är det tillåtet att dra kortare längder (~3dm) dolt med RDOE kabel dvs. fastklamrad dold i igenbyggd vägg. Vill gå från elcentralen till respektive drivdon dolt. Tänker på denna gummikabel: http://elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f?category_id=2107
Det är för att kabeln inte är avsedd för fast installation. Dock används den vid fast installation av t.ex. motorer.
Men om man då istället frågar. Varför vill du använda en sådan kabel som inte är tillåten? Finns det någon vits med det?
Men om man då istället frågar. Varför vill du använda en sådan kabel som inte är tillåten? Finns det någon vits med det?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 851 inlägg
RKK är väl heller inte helt rätt men den är bra mycket bättre än gummikabel.
Protte
Protte
Först kopplade jag med ekk men tyckte inte den var så följsam att koppla med så då köpte jag ovan länkad kabel och kopplade in resterande drivdon med den. Insåg nu när jag är på väg att bygga igen väggen att det kanske inte var så klokt?TuXy skrev:
Jag vet inte om det är just precis olagligt att använda den, men man brukar inte få bygga in den typen av kabel.
Hur menade du med inte så följsam när du syftade på EKK?
Posta gärna en bild så kanske det går att lösa på något bättre sätt?
Hur menade du med inte så följsam när du syftade på EKK?
Posta gärna en bild så kanske det går att lösa på något bättre sätt?
Jag förstår inte, varför kan du inte använda slang den korta biten mellan elcentralen och kapslingen med drivdonen? Om det är kabel behöver den väl inte klamras den korta biten heller.
//Patrik
//Patrik
Tänkte att man måste dragavlasta kablar som går in i kopplingsdosor. Att gummi vittrar sönder är väl anledningen till att det inte är tillåtet så det köper jag. Tänkte inte i de banorna själv. Ska ta och beställa en 4g EKK kabel och låta elektrikern dra om de felaktiga dragningarna.
Som syns på bilderna går jag med slang in i kopplingsdosor och därifrån till drivdon. Pajar någon kabel mellan kopplingsdosan och drivdonet får den helt enkelt dras om synligt i framtiden.
Som syns på bilderna går jag med slang in i kopplingsdosor och därifrån till drivdon. Pajar någon kabel mellan kopplingsdosan och drivdonet får den helt enkelt dras om synligt i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 851 inlägg
Varför inte sätta utanpåliggande kabelkanaler mellan raderna av drivdon, då behöver man inte se den där snuttande som kommer ut genom väggen och sedan till drivdonet. Är dessutom enklare med kabeldragningen och ev utbyte.
Upptill en kanal vågrätt med hål för slangarna.
Man hade inte behövt se en endaste kabelsnutt.
Men jag är väl lite arbetsskadad.
Protte
Upptill en kanal vågrätt med hål för slangarna.
Man hade inte behövt se en endaste kabelsnutt.
Men jag är väl lite arbetsskadad.
Protte
Danne_83 skrev:Tänkte att man måste dragavlasta kablar som går in i kopplingsdosor. Att gummi vittrar sönder är väl anledningen till att det inte är tillåtet så det köper jag. Tänkte inte i de banorna själv. Ska ta och beställa en 4g EKK kabel och låta elektrikern dra om de felaktiga dragningarna.
[bild]
[bild]
Det där riktigt skiner hempuleri
Sen är du ju inte godkänt heller med enkelisolerade ledare in i drivdonen med matningen. Manteln på kabeln ska IN I donen