Hejsan hade tänkt flytta vår vvb och då samtidigt dra om våra vattenledningar.
Undrar bara om det är något speciellt man ska tänka på när man drar pex eller det är som när man drar flexslang till el ?

S Småbrukaren skrev:
Typ samma. Bifogar lite kvällsläsning. Finns ju hylsor och väggfästen som bör användas.

[länk]
såg att det finns både 15mm och 16mm vad är bäst att använda ? ledningarna ska dras till kök och wc

Krilleman
gustavholm gustavholm skrev:
såg att det finns både 15mm och 16mm vad är bäst att använda ? ledningarna ska dras till kök och wc
I ditt fall, med dragning till kök & WC, så spelar det ingen roll.
Så köp det som är enklast och billigast för dig.

Men 16mm har 30% mer flöde.
Bra att veta ibland när högre flöden krävs.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag drog vad jag anser vara för snåla ledningar framtill köket, det ångrar jag bittert idag. Så ta större.

Krilleman
parsen parsen skrev:
ag drog vad jag anser vara för snåla ledningar framtill köket, det ångrar jag bittert idag. Så ta större.
Följer man normen så är det 15mm till kök/tappventil/dusch & 12mm till WC/tvättställ som minst.

Tack för svaren oavsett vilket lår det bli bättre oavsett vad just nu är allt gamla 12mm 😂

Men om du har 15mm från VVB så ska du nog inte ha 16 fram. Det bildas väl en omvänd flaskhals?

Hade en rörmokare här som mumlade något om det. Att man tog ut mer varmvatten än vad som produceras eller vad han nu försökte förklara. Flödesmässigt alltså.

S Småbrukaren skrev:
Men om du har 15mm från VVB så ska du nog inte ha 16 fram. Det bildas väl en omvänd flaskhals?

Hade en rörmokare här som mumlade något om det. Att man tog ut mer varmvatten än vad som produceras eller vad han nu försökte förklara. Flödesmässigt alltså.
Du får nog be om en bättre förklaring.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:

Det där är ju väldigt intressant.
Dock kan du väl aldrig få mer vatten ur beredaren än vad som kommer in.

För det är ju trycket in som bestämmer hur snabbt du kan tömma den.

useless useless skrev:
Du får nog be om en bättre förklaring.
Haha ja jag var inte riktigt med på hur han menade.

Krilleman Krilleman skrev:
Följer man normen så är det 15mm till kök/tappventil/dusch & 12mm till WC/tvättställ som minst.
Jag tog 15x2,5 så 10 mm invändigt. 16x2 hade vart bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.