Då var de dags för mig att leka ännu mer röris.
Har hittills dragit om varm & kallvattenrören från att sitta direkt till en 70L VVB till att gå till via en Ack-tank (som förvärmer till 45C och sen vidare till en ny Nibe ES210 VVB.
Tycker det gick okej då det var min första gång att hålla på med rör och det endast sputade lite vid en glömd helt odragen klämringskoppling samt att det droppade lite vid 2 andra klämringskopplingar (av ca 50st)
Så nu till den stora finalen.
Den gamla oljepannan har endast använts som ack-tank och nu ska den pannan bort.
Därvid måste jag ju dra om husets värmerör till nya Ack-tanken.
Det som jag tror kan vara störta problemen är 33mm stålrör från början 60.
Hoppas det jag köpt för att att ansluta till de rören kommer att hålla tätt.
Dock är det ju mindre tryck i husets värmesystem än i varm/kallvatten rören.
Så det borde ju göra att det blir lättare.
Så nu på morgonen har jag tömt vattnet från panna och system och ska sätta igång att kapa och dra nytt...
Vad tror ni?
Kommer jag att lyckas utan att behöva ringa någon röris eller kommer jag att behöva inse att det blev vatten över huvudet och ringa en för att rädda situationen?
PS Okej inte snyggast rördragning, men det är första gången jag fipplat med rördragning och orkar inte göra om det. (har inte pengar till det heller för den delen då jag inte har mer 22mm kopparrör) (faaan vad dyrt det är med material och då har jag köpt själv via rikabyrör )
Pannan och innan jag började:
Oljecisternen borta Ack-tank, expantionskärl & VVB på plats
Nu med kall & varmvatten draget (som inte är snyggast draget men får duga)
Har hittills dragit om varm & kallvattenrören från att sitta direkt till en 70L VVB till att gå till via en Ack-tank (som förvärmer till 45C och sen vidare till en ny Nibe ES210 VVB.
Tycker det gick okej då det var min första gång att hålla på med rör och det endast sputade lite vid en glömd helt odragen klämringskoppling samt att det droppade lite vid 2 andra klämringskopplingar (av ca 50st)
Så nu till den stora finalen.
Den gamla oljepannan har endast använts som ack-tank och nu ska den pannan bort.
Därvid måste jag ju dra om husets värmerör till nya Ack-tanken.
Det som jag tror kan vara störta problemen är 33mm stålrör från början 60.
Hoppas det jag köpt för att att ansluta till de rören kommer att hålla tätt.
Dock är det ju mindre tryck i husets värmesystem än i varm/kallvatten rören.
Så det borde ju göra att det blir lättare.
Så nu på morgonen har jag tömt vattnet från panna och system och ska sätta igång att kapa och dra nytt...
Vad tror ni?
Kommer jag att lyckas utan att behöva ringa någon röris eller kommer jag att behöva inse att det blev vatten över huvudet och ringa en för att rädda situationen?
PS Okej inte snyggast rördragning, men det är första gången jag fipplat med rördragning och orkar inte göra om det. (har inte pengar till det heller för den delen då jag inte har mer 22mm kopparrör) (faaan vad dyrt det är med material och då har jag köpt själv via rikabyrör )
Pannan och innan jag började:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Oljecisternen borta Ack-tank, expantionskärl & VVB på plats
Logga in
Skapa konto
Nu med kall & varmvatten draget (som inte är snyggast draget men får duga)
Logga in
Skapa konto
Ni är all rördragning klar. LLVP kör för fullt.
Då jag "laddade" systemet med vatten, sprutade det både här och där ... odragna klämringskoppel

Efter jag drog åt de , så var det en 3-4 koppel som små droppade. Det är efterdragna nu.
Så ingen röris behövdes kontaktas.
Kvar är elektriker för att koppla in elpatronen samt fixa bättre kabeldragning än mina temporära.
Bild nu då rören är klara:
Till våren då uterummet är klart, ska det upp solvärmecellen på det taket. (Vanliga taket är fullt med solceller som producerar el )
Då jag "laddade" systemet med vatten, sprutade det både här och där ... odragna klämringskoppel
Efter jag drog åt de , så var det en 3-4 koppel som små droppade. Det är efterdragna nu.
Kvar är elektriker för att koppla in elpatronen samt fixa bättre kabeldragning än mina temporära.
Logga in
Skapa konto
Till våren då uterummet är klart, ska det upp solvärmecellen på det taket. (Vanliga taket är fullt med solceller som producerar el )
Dåligt generellt tips. Inte alla klämringskopplingar ska/får smörjas.E Emanuel01 skrev:
Ta beulcos kulventiler med klämringskoppling till exempel. Dom får absolut inte smörjas.
https://www.beulcoarmatur.se/beulco...iginal/MON 04 Kulventil klamringskoppling.pdf
Inte heller Brien Ballofix som har klämringskopplingar får smörjas.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf
Inom all VVS gäller det att följa monteringsansvisningarna till punkt och pricka för respektive produkt! Det säkerställer en godkänd installation.
Jag saknar upphängningar då flertalet av dina rör hänger i anslutningarna.M MrDizzy skrev:Ni är all rördragning klar. LLVP kör för fullt.
Hängande last skall vara förankrad i tak /vägg. Inte anslutningspunkten på tank/VVB.
Nja... Det står ju ganska tydligt i en av dina länkarKrilleman skrev:
Dåligt generellt tips. Inte alla klämringskopplingar ska/får smörjas.
Ta beulcos kulventiler med klämringskoppling till exempel. Dom får absolut inte smörjas.
[länk] 04 Kulventil klamringskoppling.pdf
Inte heller Brien Ballofix som har klämringskopplingar får smörjas.
[länk]
Inom all VVS gäller det att följa monteringsansvisningarna till punkt och pricka för respektive produkt! Det säkerställer en godkänd installation.
"Kompressionsringen kan smörjas något för att underlätta åtdragningsmomentet."
Klicka här för att svara