Dra om avlopp i gammal lägenhet!!?

5k läst  3 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag är inom ett par dagar inne i en budgivning på en grym sekelskiftestvå i stan. Gillar lägenheten som fan men badrummet är på typ 1,5 kvadrat o ma´n får sitta på toan om man ska duscha = osoft. ca 1,5 m rakt över hallen finns 2 st mindre klädkammare där man skulle kunna använda ca 4,5 kvadrat till ett nytt badrum. Frågan är då, hur kan man tänka sig att möjligheterna är att lyckas riva upp hallens gavla trägolv och därunder dra avloppsrören med 1cm/m fall? Sträckan skulle innebära en nivåhöjning av golv pga fall på ca 3-4 cm beroende på var jag placerar brunnen, nivåskillnad på upp till 8-9 cm kan jag acceptera. Det jag är mest rädd för är att man när man brutit upp golvet möter på tvärgående bärande golvbalkar. Skulle man genom tex stålbalk kunna förstärka balken och på så sätt gå genom den? Fastigheten är byggd 1907 och bode därför ha hyffsat utrymme under golvet. Är det någon som gjort något liknande och kanske kan ge lite tips? Skulle bli mke tacksam för alla möjligheter/tips jag kan få så man inte står med ett uppbrutet golv i onödan.

Mvh / Robban

2. K
    Medlem Nivå 1
    En fråga till, vad är det minsta rördimension du får använda till avlopp för dusch/bad? och vad gäller för toalett, ett alternativ är ju att behålla toaletten som toalett och bygga ett badrum utan toalett om toa-avloppet har större dimension och bygger mer.

Mvh

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det du beskriver verkar väl inte på något sätt omöjligt. Som du säger, du kan stöta på problem med balkar på fel håll men det går ju att lösa på olika sätt. Har du tur är det gott om plats i golvet (brukar vara det i gamla kåkar) och då är saken biff.

Till toastolen ska du ha 110mm avlopp, till duschen 75 och handfat 50.

4. G
    Medlem Nivå 7
    Det borde gå att lösa tror jag. Det beror ju som sagt på hur nivån på påsticket till stammen är i förhållande till nivån på golvet. Att flytta dusch och ha kvar toaletten är enklare än att flytta allt.

I min kåk som är från 1893 drog jag avloppet till köket (75mm) ca 8 meter genom bjälklaget. Bjälkarna var ca 25-30cm så det fanns lite höjd att ta av.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: