Källarrenoveringen är i full gång och vi har nu bilat fram det gamla avloppet som ska bytas ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att slippa gräva under ytterväggen tänkte vi att det kanske går att trycka ett nytt 110-rör genom det gamla betongröret som ser ut att vara 200. Vad tror experterna? Även om det går kanske det finns nackdelar?

• Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Så länge röret du sticker igenom har önskat fall är det inga problem givet att ditt betongrör är oskadat.

precis så gjorde jag, stoppade in en 3m pipa 110 så lång som möjligt för framtida förbättringar utanför huset. Jag köpte en gummimuff för inre tätning i 200 röret och det har fungerat fint.

Jag hade en del grus i i dom gamla rören som strulade lite i början men efter ett par chocksköljningar(2-3 hinkar fulla med vatten samt toaspolning samtidigt) så har jag inte märkt något läckage från cementröret.

Bamsenalle: Grävde du upp utanför huset eller stack du bara in röret med en inre tätning inomhus? Vår tanke är att gräva upp i trädgården och skarva på den "inskjutna" 110-pipan med befintligt markavlopp, men det kanske inte behövs då.

myrstack: Rören ser ut att vara hela och fina, men det vet man ju förstås inte förrän man försöker :). Fallet verkar vara mer än tillräckligt och vi har aldrig haft problem med stopp eller liknande.

jag grävde inte, jag bara sågade av cementröret och stoppade in ca 2,80 av röret inuti. så om jag vill/ska fixa avloppet på utsidan så är det bara att knacka sönder röret på utsidan och fortsätta sätta nya rör på plastpipan.

• Gilla
Manitoba
  • Laddar…
Det låter ju som en riktig bra idé. Ju mindre pengar vi måste betala grävaren desto bättre :).

• Gilla
Niklastheking
  • Laddar…
Sticker ni vara in röret i det gamla cementröret får ni ju den dagen det blir att byta ordentligt även på utsidan nöjet att eventuellt ha lite saker som kommit upp bakvägen. Täta ordentligt in mot huset med lämplig muff.

Det jag menade med helt rör är att det inte får vara några sprickor osv i det som man bli skarpa kanter mot ditt nya rör. När du väl har isär det hela borde det vara enkelt att titta in i röret givet din dimension för att utesluta något sådant

• Gilla
Manitoba
  • Laddar…
Det har du ju helt rätt i. Jag ska kolla av röret ordentligt innan. Kanske kan man fixera en tätning på den ände som hamnar ute i trädgården innan man skjuter i röret så att det som eventuellt kommer bakvägen i alla fall stannar där ute...

Eller det var kanske precis det du menade, myrstack? :)

Menade att du skulle försöka få en tätning så nära mynningen som möjligt på det nya röret du sticker in. Tätningen under golv i källaren antar jag är självklar

med rätt fall(som hos oss) så har det inte varit några problem med lukt eller vatten och annat tillbaka efter chocksköljningarna.

Det brukar gå bra att skjuta in nytt rör i gamla betongrör.
i bland har man tur och kan skjuta i så många meter så man kommer utanför tomtgränsen så man kommer nära den kommunala avloppsledningen. (om man har kommunalt avlopp).
Men skjut inte in röret så långt att den hamar i den tvärgående kommunala avloppsledningen, då kan det bli stopp.
Har du tur så har du en förgreningsbrunn utanför ditt hus, då kan du kanske se ditt avstick.

Kommunens Va avdelning brukar ha ganska bra kartor över avloppsnätet...
Här var VA avdelningen till stor hjälp när jag bytte inkommande vatten och avlopp. Jag gjorde allt på min tomt, de gjorde allt ute i gatan, samtidigt.

Vi har eget avlopp och får jag i 3 meter rör så hamnar jag utanför framtida plattläggning så jag hoppas på det!

Idag stötte vi på berg i ett annat rum så imorrn blir det till att köpa lite snigeldynamit. Det är mycket nu :)

Har gjort så på många ställen och precis som tidigare skriver att har man bara fall så är det oftast inte några problem.
Tvärt om är det ju ett fantastiskt sätt att kunna komma förbi hinder som en vägg, ledningar och annat.
Prisa gud för gamla betongrör som har större invändig dimension!
Problemet med gamla betongrör upplever jag är: 1. De läcker. 2. Rötter tar sig in i rören och orsakar stopp. 3. De vittrar och vittrar mest vid skarvarna där det bildas "farthinder" som orsakar stopp.

Men som anvisare att skjuta ett nytt 110-rör i kan de vara fantastiska. En gång sköt vi in en sexmeterspipa och klarade på det vatten, tele, el och fiberpassage.

• Gilla
Restless Rebel
  • Laddar…
Alltid skönt att höra att man inte tänker helt fel :). Ska köpa hem avloppsdelar i veckan så jag hoppas att jag kan lägga upp ett par bilder på resultat inom kort!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.