Byggahus.se

Dra nya rör i kulvert till garage

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej, har ett fristående garage som tidigare hade värme + vatten. Rören ligger i ett cementrör ca 4dm ner i marken och kommer in i källaren. Kulverten är ca 4m lång. Tidigare ägaren pluggade rören pga de hade rostat sönder. I garaget finns en lucka i golvet där rören kommer upp. Dvs det blir 90 graders böj på slutet.

Tänkte dra nya rör för att kunna ha frostfritt i garaget samt få tillgång till vatten.
    Frågan är vad för typ av rör ska man använda?

Det sitter kakel över genomförningen in i källaren så tänkte pilla bort en platta för att se hur det ser ut in genom källarväggen. Har inte gjort det än....

Tacksam för erfarenheter och tips!!!

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är det en 90º böj på rören och du har stålrör, hur tänkte du få ur dessa från betongröret innan du på något sätt får i nya utan att gräva??

3. M
    Medlem Nivå 4
    Såga av dem i hålet i garaget och dra ut dem in i källaren. Ganska stort cementrör ca 2dm i diameter

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    OK, det lät som om det inte gick att komma åt böjen alls i mitt huvud.

Men någon typ av PEX kan ju vara att föredra. Finns både Rör i Rör och extraisolerade. Ganska lätt att få att följa med om du puttar igenom någon typ av dragtråd.

Storleken på PEX:en har ju lite att göra med hur mycket effekt du behöver i garaget. Kanske 20mm för värmen och 16mm för vattnet.

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Universal/Ror/

5. M
    Medlem Nivå 4
    Nu har jag pillat bort kakel plattan... Så här ser det ut, verkar ha varit isolerade rör förut... Någon som har tips på vad man ska köpa ? Var 2 till värme och ett till kallvatten. Har även varmvatten på samma ställe om man ska dra ut 4 rör istället för 3...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

6. J
    Medlem · Nivå 12
    Passa på att dra ut varmvatten också på en och samma gång. Bra att kunna tvätta händerna ordentligt i garage, och kanske bilen dessutom. Isolerad PEX låter ju bra var det nu finns (har själv plusprisol till garaget). Eftersom kulverten ligger ganska grunt kan man, om det skulle behövas, gräva upp marken ovanför och lägga på ett tjockt lager stabila markisoleringsskivor och återfylla.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  8. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för idéerna ... Hålet är 15cm i diameter och husväggen 40cm tjock... Där inne som även syns på bilden ligger inte kulverten i samma nivå. Den ligger ca 7cm lägre. Så genomgången blir bara ca 8cm hög... Blir nog tight med isolering om man inte dela på den precis vid genomgången. Eller försöker fasa av sista delen på husväggen svagt ner... Hur lätt det nu kan vara ? Undra om den alltid varit lägre eller sjunkit med åren...

9. M
    Medlem Nivå 4
    Nu har jag bilat ur väggen. Det hade sjunkit och gått av på utsidan. Nu skulle jag behöva lite mer tips och idéer.
    Det är ett cementrör på 5m gissar 1m sektioner. De ligger inte helt rakt men man se hela vägen till garaget.

Då det är 15cm innerdiameter och jag vill ha in 3-4 rör så blir det tight. Hittade en färdig kulvert från maxithetm med 4 rör men den är 14,3cm i diameter tror det blir tufft att få in den.

Någon som andra tips eller idéer , lösa rör med isolering eller isolera själv ???
    image.jpg
    image.jpg

10. A
    Medlem Nivå 5
    Har en kulvert som ligger mellan pannrummet och huset som är totalt 9m med uppsticken i hus och pannrum. Min är runt 20cm i diameter och var rejält bökig att få in och ner trots skapligt stort schakt att jobba i.

Frågan är hur mycket utrymme du har i luckan i golvet i garaget om man får dit 90graders kopplingar på kulverten för du kommer inte kunna böja upp den utan att bila upp golvet.

Tror dock att det går att få igenom den i cementrören om än bökigt. Räta ut den så gott det går, en som drar och en som skjuter på.

11. M
    Medlem Nivå 4
    Hålet i garage golvet är 35x25 cm och 50cm djupt.

12. C
    Medlem · Nivå 14
  13. L
    Medlem · Nivå 11
    Hade kört på isolerad pex om det finns plats för detta, tre isolerade och en oisolerad för kallvattnet.

Blir klart billigare än plusprisol, och enklare att komma upp genom hålet i garaget

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 4
    Hej, tack för synpunkterna.

Vad tror ni om Art nr 866051 från Biltema, någon som har erfarenhet av dessa?
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Ror-i-Ror-system/PEX-Ror-866020/

Klass 5 / 10 bar. Rör i Rör till tappvattensystem och radiatorvattensystem. Med diffusionsspärr. Skyddsrör av polyeten (PE).

Sen på med Art nr 860021 28mm Isolering

Eller ska man välja att köpa PEX någon annan stans...

15. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag tvivlar lite på kvaliten på biltemas PEX, då dom uppger högre temp utan tidsbegränsning än vad andra leverantörer anger.
    Dessutom är dom inte så mycket billigare heller. 15mm är ju mindre än vad som rekomenderasdes till ditt system.