Byggahus.se

Dra ny imkanal eller kolfilterfläkt?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hade tänkt att dra en ny imkanal när jag totalrenoverar köket, då kolfilterfläkten vi har i dag inte är jättebra. Har nu läst på lite och Bosch och Siemens har nya Kolfilterlösningar, Clean air module som ska vara mycket bra, men tyvär får vi inte in en spiskåpa(som dessa filter ska monteras på) i det planerade Ikeaköket utan det måste bli en inbyggd variant, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50244680/.
    Ringde Bosch och hörde om man kunde installera en Clean air module på en inbyggnadsfläkt men det rekomenderas inte och då den är rätt dyr vill jag inte chansa.
    Så ni som har Ikeafäkter med vanligt kolfilter, hur funkar det?

Om jag ska dra ny imkanal så kan jag antingen gå ut genom en vägg, blir då först rakt upp från fläkt och sen 90gr. böj ovanpå köksåpen i ca. 1,2m. Problemet är att det blir tajt med plats ovanför skåpen, är det 150mm rör man använder och måste det isoleras?

Alternativt kan jag ev. gå rakt upp genom taket/golvet men då kommer jag upp i en garderob och måste vinkla lite för att sen komma ut genom yttertaket. Samma fråga här. måste röret isoleras hela vägen genom garderoben?

Är det bäst ur fläktsynpunkt att gå rakt upp genom taket?

2. T
    Medlem Nivå 6
    Glömde säga att vi bor i ett gammalt hus med självdrag och eldar i vedspis som inte har tilluft utifrån, innebär det problem om man drar imkanal?