Ska dra ny el och eventuellt även byta ut strömbrytarna och lampsocklarna på en gammal vägglampa och även komplettera med en SKX europakabel för anslutning i vägg.

Sitter och funderar på om det är FK/FQ eller RK/RQ i en SKX?

Om jag byter socklar vill jag helst byta till jordade sådana och då använder jag såklart en jordad europakabel. Vart hittas socklar enklast?

Ena strömbrytare än stum och behöver förmodligen bytas ut. Kan lika gärna byta båda mot nya. Men vart hittar jag såna som passar? Denna som sitter i idag har en metallring som sitter fast i träet. Jag har två lströmbrytare men oklart hur dessa fästs utan metallringen. Vad är viktigt o tänka på vid val av strömbrytare?

Har redan brun, grön/gul och blå FK trådar, men behöver köpa en röd eller orange för tändtråd. Tänkt köpa på Biltema men hittar bara dessa i 100 meter rullar. Tips?

Lägger till bilder på hur det ser ut idag och även bild på en skiss hur strömmen ska dras och kablarna sammankopplas med Wagos.

Tänker jag rätt?

• Gammal dubbellampa av trä med två flexibla metallarmar och tygskärmar, monterad på en träram med vit kabel ovanpå en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vägglampa i trä med två ljusarmar och tygklädda skärmar. Elkablar synliga, inklusive väggkontakt och sladd på träyta.
    Skapa konto
  • Gammal vägglampa med synliga sladdar och kopplingsplintar samt strömbrytare i träkonstruktion.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal träströmbrytare med två vita knappar; en lös, svart komponent ligger på sidan bland vita plastfästen på ett träbord.
    Skapa konto
  • Handritad skiss över elinstallation visar kabeldragning och kopplingar med Wagos mellan vägglampa, strömbrytare och europakontakt, markerade med färgkoder.
    Skapa konto
J Jo J-son skrev:
Sitter och funderar på om det är FK/FQ eller RK/RQ i en SKX?
Det är SK. Dvs ännu fler trådar än RK.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
J Jo J-son skrev:
Om jag byter socklar vill jag helst byta till jordade sådana och då använder jag såklart en jordad europakabel. Vart hittas socklar enklast?
Jordade europakontakter finns inte. Bygger du om den så använder du lämpligtvis dubbelisokerade socklar och sladdar.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J Jo J-son skrev:
Har redan brun, grön/gul och blå FK trådar, men behöver köpa en röd eller orange för tändtråd.
Varför? Använd SKX.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
Det där är en gammal klass0-armatur, hög tid att bygga om den, det kan vara svårt att bygga om den till skyddsjordar (klass1) eftersom varje beröringsbar metalldel som kan bli spänningsförande måste ha god kontakt med skyddsjorden. Oftast är det lättare och lämpligare att bygga om den till dubbelisolerad (klass2). Om det är svårt att bygga om den till klass 1 eller 2 så finns en tredje skyddsmetod nämligen SELV (klass 3) alltså klenspänning (tex 12V).

SKX har mångtrådiga ledare (RK / MK).

• Gilla
Jo J-son och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, SK har fler kardeler än MK som i sin tur har fler än RK.

• Gilla
Jo J-son och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jordade europakontakter finns inte. Bygger du om den så använder du lämpligtvis dubbelisokerade socklar och sladdar.
Du har helt rätt. Jag tänkte fel, finns inte jordade europasladdar. Menade jordad SKK.
Grymt! Tack för svar. Tips på vart det går att köpa dubbelisolerade socklar?

Redigerat:
useless useless skrev:
Det är SK. Dvs ännu fler trådar än RK.
Kände inte till SK, antar att det inte säljs enbart SK kabel såsom EK , FK, MK, RK?

useless useless skrev:
Varför? Använd SKX.
Ja, varför göra det svårt för sig. Jag utgick ifrån hur sladdarna ser ut idag och antog att det behöver vara smala kopplingstrådar som går igenom den smala mässings halsen. Men om SKX får plats blir det ju både ett smidigare jobb och en säkrare installation än vad det blir med enkel isolerade kablar. Provar med SKX.

Antog att fas ledaren bröts av den enpoliga strömbrytarna. Jag hade fel. Det är neutralen/nollan som bryts av strömbrytarna. Det är väl en felinstallation i detta fall? Eller spelar det ingen roll? Eller är det andra regler vid dessa små strömbrytare.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en gammal klass0-armatur, hög tid att bygga om den, det kan vara svårt att bygga om den till skyddsjordar (klass1) eftersom varje beröringsbar metalldel som kan bli spänningsförande måste ha god kontakt med skyddsjorden. Oftast är det lättare och lämpligare att bygga om den till dubbelisolerad (klass2). Om det är svårt att bygga om den till klass 1 eller 2 så finns en tredje skyddsmetod nämligen SELV (klass 3) alltså klenspänning (tex 12V).

Många bra förslag här. Inser också själv att det blir meckigt att bygga om till klass1. Klass2 vore lämpligast o nåt jag kan fixa utan problem. Tänker du SKX kabel genom metallhalsen o dubbelisolerade socklar? Krav på strömbrytare?

SELV/Klass3 är helt nytt för mig. Går det att använda vanliga lampor med högre effekt (armaturen klarar upp till 40 W) och bra sken i en sådan koppling?

useless useless skrev:
Nej, SK har fler kardeler än MK som i sin tur har fler än RK.
Säljs SK som en separat tråd?

J Jo J-son skrev:
Många bra förslag här. Inser också själv att det blir meckigt att bygga om till klass1. Klass2 vore lämpligast o nåt jag kan fixa utan problem. Tänker du SKX kabel genom metallhalsen o dubbelisolerade socklar? Krav på strömbrytare?

SELV/Klass3 är helt nytt för mig. Går det att använda vanliga lampor med högre effekt (armaturen klarar upp till 40 W) och bra sken i en sådan koppling?
Ja, SKX kabel genom svanhalsen.
Det finns tryckströmbrytare likt de som sitter,
https://www.clasohlson.com/se/Tryckströmbrytare/p/22-2153

Eftersom det är svårt att få tag på glödlampor och halogenlampor så blir det LEDlampor.
Det finns 12-14V ledlampor med e14-sockel (vanliga lilla sockeln för glödlampor, e27 heter den stora sockeln).

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
J Jo J-son skrev:
Antog att fas ledaren bröts av den enpoliga strömbrytarna. Jag hade fel. Det är neutralen/nollan som bryts av strömbrytarna. Det är väl en felinstallation i detta fall? Eller spelar det ingen roll? Eller är det andra regler vid dessa små strömbrytare.
Vilken som bryts spelar ingen roll. Det beror ju på hur du vänder stickproppen i uttaget.

• Gilla
  • Älska
Jo J-son och 2 till
  • Laddar…
J Jo J-son skrev:
Tips på vart det går att köpa dubbelisolerade socklar?
I princip alla nya lampsocklar är dubbelisolerade. Sen får man vara noggrann med ihopkopplingen så det är dubbelisolerat hela vägen från stickproppen.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.