Hej,

Jag ska låta bostadsrätten på ca 40m2 från tidiga 1970-talet totalrenoveras men vill göra lite själv samt veta vad som är möjligt att göra för att bättre kunna planera innan jag anlitar någon.

1. Ojordade elkablar i betongvägg.

Jag ska isolera mot grannen, d v s på betongväggen sätta träreglar och på träreglarna två lager gips. Tänkte då dra helt NY el (ska flytta kök till vardagsrummet) längs med taket under gipset genom att låta väggreglarna sluta strax innan taket för att ge rum åt elkablarna. Spånskiva finns annars på golvet.

Men hur gör jag med nuvarande ojordade elkablar inne i betongväggarna med tillhörande ojordade vägguttag?

Vad jag förstått så kan man inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.

Kan man dra fram en jordkabel under gipsskivorna från proppskåpet till samtliga eluttag i rummet, och på så sätt komplettera de ojordade eluttagen med jord? Kan man kanske göra en fuling och kapa de gamla kablarna vid proppskåpet och bara låta de ligga kvar i betongväggarna?

Måste man blotta elkablarna vid proppskåpet?

Måste man fräsa i betongtaket för att dra fram jordkabeln från taklampan, via strömbrytaren, till proppskåpet?

Några andra idéer?

2. Har idag i taket(!) ett jordad vägguttag till kylskåpet. Detta ska ju bli sovrum nu. Vad ska jag göra med vägguttaget (som ju sitter i taket) för det kommer att se fult ut nu när det blir ett sovrum?

3. Bör jag dra om (förgrena) kabeltv:n, ”tre hål i väggen” även till sovrummet? Finns endast i vardagsrummet idag. Vet inte vad det är för "standard idag".

Hur gör man det?

4. Det finns ett internetuttag för nätverkskabel endast i hallen som är placerad i mitten av lägenheten, bör jag dra om den till sovrummet eller vardagsrummet? Eller funkar allt "trådlöst" idag ändå?

Brukar funka med ett nätverksuttag i hallen, testa så det trådlösa går så är det väl inget att lägga energi på. Men ska du ändå förlägga rör kan du ju likväl dra ut nätverkskablar och placera uttag.

Är inte helt med på all text, men ska du inte ha kvar det gamla takuttaget kan du dra ut ledarna och spackla igen.

De gamla rören du ska återanvända drar du i en jordtråd i, kanske bäst och snyggast att byta alla ledare för att få en enhetlig standard.

Ta gärna lite bilder och lägg upp, med förklarande text.

Jag kanske behåller det gamla takuttaget och gör nåt med det. Annars, hur drar jag ut elkablarna? De måste väl bilas upp ända till proppskåpet? Eller går elkablarna i rör så att man kan dra ut elkablarna ur röret och sätta in nya jordade kablar? Det vore väldigt smidigt.

Jag undrar mest hur man praktiskt går till väga för att göra en lägenhet helt jordat.

E Ett_unikt_namn skrev:
Jag kanske behåller det gamla takuttaget och gör nåt med det. Annars, hur drar jag ut elkablarna? De måste väl bilas upp ända till proppskåpet? Eller går elkablarna i rör så att man kan dra ut elkablarna ur röret och sätta in nya jordade kablar? Det vore väldigt smidigt.

Jag undrar mest hur man praktiskt går till väga för att göra en lägenhet helt jordat.
Ja, ska du ha samma placering på dina nya uttag brukar det gå smidigt att uppgradera trådarna i rören bara.

Kom ihåg att fästa något i kabeln då du drar ut den bara, köp en ok dragfjäder så blir det lättare att få in nya. Lite kabelsmörjmedel gör dragningen lättare och minskar risken för kabelskada.

Elen skall du anlita en elektriker för då du saknar kunskap att göra det själv. Tror ej föreningen godkänner att du låter någon obehörig ändra i elinstallationen.

När det gäller TV-uttaget bör du även här låta fackman kolla på det då du kan sabba dina grannars TV-signal om du kopplar om eller flyttar uttag. Dina TV-uttag är förmodligen ihopkopplade med dina grannars uttag i en slinga som skall ha hyffsad rätt impedans. Vilken kan ändra sig om du monterar fel uttag eller liknande.

OK, kan jag även göra så för elen som går till lampor?

Jag ska även dra ny el, då blir det nya elrör som måste dras till proppskåpet antar jag.

Kan ett uttag för en vardagsrumslampa i taket strömförsörja inte så få ledspottar, eller blir belastningen för stor?

E EyEr0n skrev:
Elen skall du anlita en elektriker för då du saknar kunskap att göra det själv. Tror ej föreningen godkänner att du låter någon obehörig ändra i elinstallationen.

När det gäller TV-uttaget bör du även här låta fackman kolla på det då du kan sabba dina grannars TV-signal om du kopplar om eller flyttar uttag. Dina TV-uttag är förmodligen ihopkopplade med dina grannars uttag i en slinga som skall ha hyffsad rätt impedans. Vilken kan ändra sig om du monterar fel uttag eller liknande.
OK. Elen får en elektriker göra, men eftersom jag gör en renovering så ville jag höra hur jag ska lösa problemet med gammal el.

Angående TV-uttaget så är frågan för mig mera om TV-uttaget även "borde" finnas i sovrummet, då vi som det ser ut nu planerar att sälja lägenheten inom en snar framtid.

Gällande kabel-tv’n, främst när det är ”tre hål i väggen”/”radio/tv/bredband” så är det väldigt känslig för fel utförande/utrustning.
Kabel-tv-nätet måste vara rätt konfigurerat/utfört med rätt dämpning i uttagen i förhållande till signalstyrkan.
Om du lägger till ett/flera uttag hos dig så är risken överhängande att det blir störningar hos dina grannar, främst på bredbandssidan.

Det som går att göra är att bygga ett eget lokalt kabel-tv-nät i din bostadsrätt som sedan ansluts med antennkontakt i det befintliga uttaget.

-06 jobbade jag med att byta ut ”två hål i väggen” till ”tre hål i väggen”.

Demmpa Demmpa skrev:
Gällande kabel-tv’n, främst när det är ”tre hål i väggen”/”radio/tv/bredband” så är det väldigt känslig för fel utförande/utrustning.
Kabel-tv-nätet måste vara rätt konfigurerat/utfört med rätt dämpning i uttagen i förhållande till signalstyrkan.
Om du lägger till ett/flera uttag hos dig så är risken överhängande att det blir störningar hos dina grannar, främst på bredbandssidan.

Det som går att göra är att bygga ett eget lokalt kabel-tv-nät i din bostadsrätt som sedan ansluts med antennkontakt i det befintliga uttaget.

-06 jobbade jag med att byta ut ”två hål i väggen” till ”tre hål i väggen”.
Tack för svar!

Fairlane
Du kanske redan har kollat detta med föreningen, men för säkerhets skull, har du kollat att du får göra detta med lägenheten? Har du skriftligt på det? Hur löser du ventilationsfrågan?

Elfrågorna lämnar jag med varm hand till alla som kan det bättre, men spontant känns det som att du måste involvera en elektiker och diskutera detta innan du ens börjar. Kanske föredrar denna att borra hål i reglarna för rör istället för att låta dessa ligga ovanpå reglarna!?

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, ventilationen tänkte jag på direkt när du skrev "flytta kök".

Den gamla elen går med stor sannolikhet i rör, där man kan byta trådarna och mata in en ny jordtråd där det behövs. Nya uttag på den väggen som ändå skall reglas ut är lätt, du får ju ett utrymme bakom skivorna att dra nya rör. Skall du lägga till uttag på en ren betongvägg, så får man antingen fräsa in nya spår för rör/slang i betongväggen, eller dra utanpåliggande kablar till de nya uttagen. Fräsning i väggen är ingen jätteoperation, det finns speciella spårfräsmaskiner. De är som en vinkelslip med dubbla klingor som fräser två spår, sedan bilar man bort betongen mellan de två spåren. Maskinen är utrustad med utsug som reducerar dammspridningen. Annars dammar en vinkelslip något helt otroligt.

Om du skall totalrenovera med nytt kök, så kontrollera först vad du har för matning till lägenheten. I lite äldre lägenheter är det ofta 25A enfas, Vilket ger begränsningar för vad du kan ha i köket.

Flytta kök ??
Hur gör du med vatten och avlopp ?? Vilken våning är det på? Om det är första våningen med källare under så kanske det är möjligt, men längre upp i huset går det knappast.
Annars för elen är det som nämnts, är det bara att tråda om, man drar i nya trådar.
Dra ut alla trådar utom en, den använder man som dragtråd när man drar i nya trådar i rätt färger + tändtråd.
Om man skall ha spottar (vilket börjar bli omodernt) så är det enklast att sänka taket med glespanel och nytt gips, då får man plats med all el i taket.

Eldragning i sänkt gipstak med synliga träreglar och skyddade elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla eldosor i plåt med tjärpapp som isolering, bilades bort och ersattes med rot-dosa som limmades fast med PL400. En kort bit VP-rör stacks in i pansarröret för att skydda mot vassa kanter.
Nu var där något att skruva fast elkontakten i.

Öppen elektrisk dosa med färgkodade kablar och en dragtråd, redo för installation i vägg.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du kanske redan har kollat detta med föreningen, men för säkerhets skull, har du kollat att du får göra detta med lägenheten? Har du skriftligt på det? Hur löser du ventilationsfrågan?

Elfrågorna lämnar jag med varm hand till alla som kan det bättre, men spontant känns det som att du måste involvera en elektiker och diskutera detta innan du ens börjar. Kanske föredrar denna att borra hål i reglarna för rör istället för att låta dessa ligga ovanpå reglarna!?
En elektriker får byta från ojordat till jordat. Jag tänkte bara dra fram helt nya elrör under gips och förbereda på så sätt. Reglarna blir i så fall endast ca 2,5 cm djupa.
Nä, jag har ännu inte kollat med föreningen ifall man får flytta köket till vardagsrummet och få en öppen planlösning, och göra sovrum av det gamla köket. Men har för mig att andra i föreningen gjort det. Vet iallafall att man får byta plats på golvbrunn, toa osv. Lägenheten blir då en tvåa istället för en etta, vari 2 personer kan då bo i. Även väggar kan flyttas om byggingenjören godkänner detta (vilket inte är aktuellt i mitt fall).
Hur som helst, tänkte posta frågan om ventilationen som en egen fråga, but you asked for it :-)
Min nuvarande plan är att det ska gå att koppla ihop köksfläkten i det nya köket/vardagsrummet (har inget eget luftutsug/ventilation alls idag), via en lufttrumma, med luftutsuget i badrummet (en sträcka på några meter bara). Mina farhågor är att jag kanske får in matos in i badrummet, eller att utsuget i badrummet blir för klent. Kanske att jag skulle koppla ihop alla luftutsug via en lång trumma för att få en mer utjämnad effekt.
Vet inte ifall jag måste jag ha en inspektionslucka vid luftutsuget. Tänkte kanske ha nedsänkt tak i badrummet så det kan bli problematiskt.
En bild på hur det kan komma att se ut (ha gärna synpunkter på planlösningen :-)).
Som man även ser så ligger det nya avloppet i köket vägg-i-vägg med badrummet.

• 3D-visualisering av lägenhetsombyggnad med köket flyttat till vardagsrummet och ventilationsväg markerad.
    Skapa konto
L Leif i Skåne skrev:
Flytta kök ??
Hur gör du med vatten och avlopp ?? Vilken våning är det på? Om det är första våningen med källare under så kanske det är möjligt, men längre upp i huset går det knappast.
Annars för elen är det som nämnts, är det bara att tråda om, man drar i nya trådar.
Dra ut alla trådar utom en, den använder man som dragtråd när man drar i nya trådar i rätt färger + tändtråd.
Om man skall ha spottar (vilket börjar bli omodernt) så är det enklast att sänka taket med glespanel och nytt gips, då får man plats med all el i taket.

[bild]

Gamla eldosor i plåt med tjärpapp som isolering, bilades bort och ersattes med rot-dosa som limmades fast med PL400. En kort bit VP-rör stacks in i pansarröret för att skydda mot vassa kanter.

[bild]
L Leif i Skåne skrev:
Flytta kök ??

[bild]

[bild]
Jag fick tipset av en mäklare att göra om 1:an till en 2:a med en öppen planlösning för kök och vardagsrum. Det slog mig då att nybyggda lägenheter idag med dryga 40 m2 är ju med hösta sannolikhet tvåor.
Ska mest förbereda för ny el så elektriken kan bara kan koppla in elen.
Det nya köket kommer att vara vägg i vägg med badrummet, så jag hoppas att det blir möjligt att lösa avloppet och vattnet.
Det är på bottenvåningen.
Det var något helt nytt för mig att spottar skulle vara omoderna. Det är kanske mycket vanligare med spottar i hus, men spottar i lägenhet ser väl ändå schysst ut (?).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.