Byggahus.se

Dra ner varm luft från nocken för att spara pengar?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Renoverade nyss skalet på huset. Fasaden är nu mörkgrå fibercement och taket svart plåt och jag funderade på om det fanns nåt sätt att ta tillvara på all den värmen som genereras i luftspalten bakom skalet när solen ligger på. Luft sugs in mellan grunden och fasaden och stiger upp under taket till nocken, så min tanke var att dra ett rör från hålrummet i nocken ner till vardagsrummet och sen suga ner luften med en kanalfläkt. Tänkte sätta en termostat i vardagsrummet och en i nocken för att fläkten endast ska gå när där finns värme att tjäna på det hela samt sätta en backventil så inte luft sugs åt fel håll.

Nån som gjort nåt liknande eller har andra tips? Det är ju en relativt enkel installation och min tanke var att där främst skulle kunna finnas pengar att tjäna på våren och hösten men kanske även vissa vinterdagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    solvärme.jpg

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Om du suger in luft på detta (nyskapande) sätt, så måste du ju också evakuera ut luft.
    Hur har du tänkt dig den halvan av ekvationen?

Annars vore väl en god början vara att logga temperaturen i luftspalten.
    Ifall den är varmare än kringliggande luft så ökar du ju samtidigt värmeförlusterna genom väggar och tak genom att ersätta den varma luftspaltsluften med kall uteluft, då temperaturdifferensen mellan in- och utsida av isoleringsskiktet ökar.

Ett försök till teoretisk analys :)

3. T
    Medlem · Nivå 11
    ... vilket då borde gå på ett ut? Vinsten med hela grejen blir ju att en luftväxling uppstår där torr uppvärmd luft ersätter den fuktigare inomhusluften...? Tänker att principen är ju samma som exempelvis solarventi eller vad det heter.
    Om just det här sedan fungerar i praktiken har jag ingen aning om. men i teorin borde det väl funka?

4. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    En hake kan ju vara att om det finns eller uppstår mögelpåväxt på undertaket (mycket vanligt) så kommer du dra ner mögellukt och/eller sporer som kan leda till en hälsofara.

5. W
    Medlem Nivå 2
    Bra poänger ni tar fram. Skulle kanske sagt att jag har självdragsventilation i nuläget, så tanken är att luften som kommer in från luftspalten ska gå ut genom skorstenen som den övriga ventilationen. Skulle vilja ta ett stickprov på temperaturen en solig vinterdag, tyvärr är det lite sent påkommet men jag ska försöka så fort som möjligt. När det gäller mögel så bedömer jag den risken som liten eftersom skalet är nyrenoverat. Men skulle man känna mögeldoft så hade man kunnat stänga ventilen tills får reda på källan.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det låter som du kommer att bryta mot ventilationens regel nr 1, att inte skapa övertryck i huset.
    Frånluften borde nog ha minst samma flöde som tilluften. Dvs en fläkt där också.

(F*n vad negativa vi är :p )

7. haavard
    Medlem Nivå 11
    Vad med att leda luften in i en värmepump?

Jag vet om en bonde som använder luften under ladugårdstaket till sin sädestork. Hur mycket han tjänar på det vet jag dock inte.

8. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Eller genom ett vattenbatteri som tex kan cirkulera en slinga i vvb?

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu vill vi veta hur varm luften är i luftspalten!

10. A
    Medlem Nivå 4
    Jag gillar nytänket! Dock tror jag som i första kommentaren. När du har varmt i spalten kommer värmevandringen ske in i huset. Kyler du ner detta genom att sätta fart på luften i spalten kommer taket att börja läcka värme igen. Sen kan jag tyvärr varken räkna fram eller uppskatta vad som är bäst.

11. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Så länge som tempen är högre i luftspalten än vad det var innan så är det inget ökat utflöde av värme från huset innanför (jämfört med innan åtgärden). Så en "lagom" avtappning av energin borde vara möjlig.

12. W
    Medlem Nivå 2
    Försöker komma på ett bra sätt att ta temperaturen i nocken, där är nästan en halvmeter thermofloc-isolering som dräller och masonitskiva bakom det. Återkommer när det är gjort.