Hej!

Jag som många andra är oroliga för vintern. Saken är den att jag inte var jätteorolig då vi har en ganska låg elförbrukning. Men sen fick jag tips om att köpa in pellets då folk panikbunkrar..... jag har nu inte så jag klarar mig över vintern så vet inte riktigt hur det ska sluta. Samtidigt hörde jag av en bekant om en kompis som köpt för att klara sig tre vintrar..... inte konstigt det inte finns kvar till oss andra. Men till saken!

Jag önskar minska bränningen av pelletsen, hittills har vi brassat på enligt de inställningar som kom med huset (köpt för 1,5 år sen) och haft det behagligt och härligt. Nu med all orolighet så är vi överens om att vi kan gå runt i långkalsonger och elda i vedstaden. Men jag har INGEN aning om hur jag ska göra. jag har försökt kolla instruktionsboken men inte hittat något där. Jag googlar men alla människor verkar veta allt om pelletsbrännare och det blir väldigt snabbt för tekniskt för mig. Ringde värmebaronen men dom ger ingen support till konsumenter. Därför hoppas jag att någon snäll karaktär kan guida en fullständig idiot igenom detta.

Vad jag vill är alltså se till så brännaren inte bränner så mycket som den brukar = "dra ner tempen". jag hoppas att mitt mål är okej beskrivet så. Just nu drar det en pall i månaden när det är kallare. Vilket innebär att vi kommer klara oss till kanske Januari.

Vad jag vet:

Jag har en brännare viking bio 200

Jag har ett skåp(!?) av typ pellmax CU

som jag förstår det shuntar (har lärt mig ordet men vet inte den riktiga betydelsen, reglerar hur mycket som ska brännas?) brännaren automatiskt. Den mäter tempen ute och bränner därefter. Jag verkar inte kunna reglera på termostaterna på elementen, den brassar på som attan och i vissa rum är det väldigt varmt oavsett om jag gör något på elementet, vilket känns som ett slöseri.

jag tänker mig att om den tar tempen ute. måste det någonstans anges vid vilka temperaturer den ska bränna? då skulle jag kunna ändra den till en lägre temperatur på något sätt?

Djupt tacksam för input, tänk på att vi är på dagisnivå här....

Mvh
Mathias

• En dammig och smutsig vedpanna med texten "VIKING BIO" i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pellmax CU värmepanna med kopparledningar och cirkulationspump i ett pannrum.
    Skapa konto
  • VVS-installation med rör och cirkulationspump i en dammig krypgrund.
    Skapa konto

Bästa svaret

Du får väl börja med att traggla dig igenom manualen och se om du blir nåt klokare (kan det vara den här?).
Läs den flera gånger pärm till pärm, även om du upplever att du inte begriper nåt.

Enkelt kan man väl uttrycka det så att brännaren eldar på tills vattnet i pannan uppnått en viss temperatur och stänger sedan av. Shunten blandar det heta vattnet från pannan med det lite svalare returvattnet från radiatorerna och skickar ut det blandade vattnet i systemet igen. Shunten kan alltså reglera temperaturen i dina radiatorer, så den överensstämmer med aktuellt värmebehov. I en perfekt värld hade termostater på radiatorerna varit helt överflödiga.

Det du behöver göra är alltså (efter att ha läst manualen flera gånger) att sänka värmekurvan (sidan 17).

Sen får man ju också fundera på varför dina termostater i rummen inte fungerar. En termostat ska stänga flödet i radiatorn när temperaturen är högre än inställt värde. Gör den inte det är något fel, förmodligen går själva ventilen trögt, eller så är termostaten trasig. Men skit i det så länge, öppna alla termostater till max och sänk värmekurvan på pannan tills du når den innetemperatur du önskar, i det kallaste rummet.

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Du får väl börja med att traggla dig igenom manualen och se om du blir nåt klokare (kan det vara den här?).
Läs den flera gånger pärm till pärm, även om du upplever att du inte begriper nåt.

Enkelt kan man väl uttrycka det så att brännaren eldar på tills vattnet i pannan uppnått en viss temperatur och stänger sedan av. Shunten blandar det heta vattnet från pannan med det lite svalare returvattnet från radiatorerna och skickar ut det blandade vattnet i systemet igen. Shunten kan alltså reglera temperaturen i dina radiatorer, så den överensstämmer med aktuellt värmebehov. I en perfekt värld hade termostater på radiatorerna varit helt överflödiga.

Det du behöver göra är alltså (efter att ha läst manualen flera gånger) att sänka värmekurvan (sidan 17).

Sen får man ju också fundera på varför dina termostater i rummen inte fungerar. En termostat ska stänga flödet i radiatorn när temperaturen är högre än inställt värde. Gör den inte det är något fel, förmodligen går själva ventilen trögt, eller så är termostaten trasig. Men skit i det så länge, öppna alla termostater till max och sänk värmekurvan på pannan tills du når den innetemperatur du önskar, i det kallaste rummet.
@Strip jag vill tacka dig för att du tog dig tiden att skriva detta inlägget. Det gjorde så att jag faktiskt gjorde som du skrev och läste igenom manualen, förstod jag något? Inte mycket men det gav mig en inkörsport på inställningar att prova reglera så det har jag gjort! Jag kommer också att se över elementen nu efterhand som de börjar värma för att se vad som faktiskt står på!

stort tack för sparken på rumpan! Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.