34 947 läst ·
91 svar
35k läst
91 svar
Dra in fiber. Värdeförändring?
Sida 1 av 7
Jag bor i ett gammalt bostadsområde (20 och 30-tal) och funderar på att samla mina grannar och dra in fiber. Det blir ju en installationskostnad, så jag måste samla argument för att övertyga dem.
Så jag har en fråga, gärna till en mäklare: Kan man säga något generellt om hur mycket värdet påverkas av att dra in fiber. Utgå gärna från ett 30-tals hus, där det idag inte finns något annat än koppar indraget. Säg att huset är värt 2,5-3 miljoner innan fiber.
Så jag har en fråga, gärna till en mäklare: Kan man säga något generellt om hur mycket värdet påverkas av att dra in fiber. Utgå gärna från ett 30-tals hus, där det idag inte finns något annat än koppar indraget. Säg att huset är värt 2,5-3 miljoner innan fiber.
Det finns ju inga listpriset på hus så det finns absolut ingen garanti för att fiber ger en värdehöjning. Däremot kan det göra huset mer lättsålt och kanske fler som budar. För den som inte har intresse av fiber är fiberanslutningen värd nada.
En annan sak som kan påverka är vilken prestanda ADSL ger idag, är den bra så sjunker naturligtvis intresset för fiberanslutnngen.
En annan sak som kan påverka är vilken prestanda ADSL ger idag, är den bra så sjunker naturligtvis intresset för fiberanslutnngen.
om jag minns rätt var undersökningen jag tänker på gjord i hudiksvall. Ev genom att ett antal mäklare fick uppskatta värdeökningen.
Jag tror man generellt ska försöka akta sig för att sälja in anslutningen som något som betalar sig eller går att räkna hem. Det gör inte det om man inte är intresserad av tjänsterna och tjänster med högre kvalitet.
Vad gäller värdet på huset skulle jag hellre föra ett resonemang i termer av att huset är mer lätt sålt. Tänk två identiska radhus, ett har fiber ett har det inte. När unga familjen ska välja hus kommer en fiberanslutning att väga tungt. Det är en bättre argumentation än att försöka övertyga om en värdeökning - helt i linje med Nimajnebs kommentar ovan.
Jag tror man generellt ska försöka akta sig för att sälja in anslutningen som något som betalar sig eller går att räkna hem. Det gör inte det om man inte är intresserad av tjänsterna och tjänster med högre kvalitet.
Vad gäller värdet på huset skulle jag hellre föra ett resonemang i termer av att huset är mer lätt sålt. Tänk två identiska radhus, ett har fiber ett har det inte. När unga familjen ska välja hus kommer en fiberanslutning att väga tungt. Det är en bättre argumentation än att försöka övertyga om en värdeökning - helt i linje med Nimajnebs kommentar ovan.
Min erfarenhet är att det inte är någon ide att försöka frälsa surgubbar. 25% är early adopters som hoppar på oavsett vad det kostar. 50 procent vill förstå vad det ger för nytt som man inte har idag, och där är det jäkligt viktigt att vara tydligt med bra bundlade erbjudanden för telefon, tv, telefoni där man enkelt ser att man får mer för mindre pengar (vilket oftast är möjligt). Resterande kommer inte hoppa på utan man får vänta på att dom dör eller flyttar.nimhed skrev:
Problemet för dom flesta i 50% gruppen är att man inte riktigt ser mervärdet med att ha 100Mbit istället för 10 via ADSL. Man laddar inte ner torrenter, man kör inte VOD, ser ingen poäng med att ha TV via fibernätet etc. Här får man försöka krydda med saker man kan köra med fiber, men som inte går idag.
Du behöver också hantera diskussionen kring 4G vs fiber. Det räcker antagligen med att visa på vad abonnemangen kostar, men det ska inte glömmas bort. På pappret kan hastigheterna se likvärdiga ut för den oinvigde.
Jag kan bekräfta värdeökningen på 50tkr. Jag har själv hört den siffran på ett föredrag på Svenska stadsnätsföreningen för några år sedan. Tyvärr minns jag inte vilket stadsnät det var som höll presentationen, men det var i vart fall norröver.
Har du haft kontakt med din kommun? Även om det inte är säkert kan du kanske få viss hjälp därifrån. Nu kommer också nya "bredbandspengar" som ni kanske kan få del av.
Ett sätt att få med så många som möjligt kan vara att engagera någon som bygger fibernät, tex. Svenska stadsnät AB (vilket inte skall förväxlas med Svenska stadsnätsföreningen). Sådana aktörer kan hålla ihop projektet och genom att de också har ett intresse i projektet så kan de stå för försäljningen, de brukar arrangera "väckelsemöten"
. Då behöver du bara be om tillåtelse från dina grannar att söka samverkanspartners och att de inte binder sig till något alls i detta läget.
En sådan partner kan också göra det bra mycket enklare att hantera den typ av problematik som Nimajneb tar upp. Framförallt så har de "varit med förut" och vet vad som kan uppstå nu och i framtiden för er.
Oavsett hur ni gör så se för guds skull till att det blir ett "öppet nät" där det råder konkurrens på tjänstenivå.
Har du haft kontakt med din kommun? Även om det inte är säkert kan du kanske få viss hjälp därifrån. Nu kommer också nya "bredbandspengar" som ni kanske kan få del av.
Ett sätt att få med så många som möjligt kan vara att engagera någon som bygger fibernät, tex. Svenska stadsnät AB (vilket inte skall förväxlas med Svenska stadsnätsföreningen). Sådana aktörer kan hålla ihop projektet och genom att de också har ett intresse i projektet så kan de stå för försäljningen, de brukar arrangera "väckelsemöten"
En sådan partner kan också göra det bra mycket enklare att hantera den typ av problematik som Nimajneb tar upp. Framförallt så har de "varit med förut" och vet vad som kan uppstå nu och i framtiden för er.
Oavsett hur ni gör så se för guds skull till att det blir ett "öppet nät" där det råder konkurrens på tjänstenivå.
Jag räknar med typ 10000 sek i installation/hushåll och en månadskostnad (endast bredband 100/10) på 250 sek/mån.Nimajneb skrev:
Ägarbyten är en knivig fråga. Ska man vara snäll och lägga tomrör till tomtgräns, eller inte. Och hur mycket och till vem ska de framtida ägarna då betala. Jag gissar att om grannen har draget och man senare vill ansluta, så kan man dra via sin grannes rör. Är man medveten om detta, så skiter man i att hänga med nu och fixar det till en billigare peng senare
Jag håller med helt och hållet. Problemet med 4G är att det gör att jag även kan tappa semiteknikintresserade som tror att 4G kommer vara lösningen på all framtida digitala överföring (enligt mig fel).MathiasS skrev:Min erfarenhet är att det inte är någon ide att försöka frälsa surgubbar. 25% är early adopters som hoppar på oavsett vad det kostar. 50 procent vill förstå vad det ger för nytt som man inte har idag, och där är det jäkligt viktigt att vara tydligt med bra bundlade erbjudanden för telefon, tv, telefoni där man enkelt ser att man får mer för mindre pengar (vilket oftast är möjligt). Resterande kommer inte hoppa på utan man får vänta på att dom dör eller flyttar.
Problemet för dom flesta i 50% gruppen är att man inte riktigt ser mervärdet med att ha 100Mbit istället för 10 via ADSL. Man laddar inte ner torrenter, man kör inte VOD, ser ingen poäng med att ha TV via fibernätet etc. Här får man försöka krydda med saker man kan köra med fiber, men som inte går idag.
Du behöver också hantera diskussionen kring 4G vs fiber. Det räcker antagligen med att visa på vad abonnemangen kostar, men det ska inte glömmas bort. På pappret kan hastigheterna se likvärdiga ut för den oinvigde.
Ni skall utan tvekan projektera för att varje fastighet skall anslutas någon gång i framtiden, och det är här jag propagerar för att få in någon som äger och förvaltar ert nät från början. Då kan de ta en sådan liten merkostnad nu.
Gör ni omvänt kanske en framtida anslutning inte blir av eftersom den blir för dyr, då är ni färre abonenter i nätet vilket ger högre driftskostnad/abonnent. Tricker är att få upp volymerna för att hålla nere priserna och det kan ni inte ordna själva. Kan ni gräva och lägga tomrör själva så är det där ni gör en stor insats som minskar era kostnader rejält.
Gör ni omvänt kanske en framtida anslutning inte blir av eftersom den blir för dyr, då är ni färre abonenter i nätet vilket ger högre driftskostnad/abonnent. Tricker är att få upp volymerna för att hålla nere priserna och det kan ni inte ordna själva. Kan ni gräva och lägga tomrör själva så är det där ni gör en stor insats som minskar era kostnader rejält.
Jag är i kontakt med en sådan aktör (opennet), men man ska kanske höra med flera.mexitegel skrev:Jag kan bekräfta värdeökningen på 50tkr. Jag har själv hört den siffran på ett föredrag på Svenska stadsnätsföreningen för några år sedan. Tyvärr minns jag inte vilket stadsnät det var som höll presentationen, men det var i vart fall norröver.
Ett sätt att få med så många som möjligt kan vara att engagera någon som bygger fibernät, tex. Svenska stadsnät AB (vilket inte skall förväxlas med Svenska stadsnätsföreningen). Sådana aktörer kan hålla ihop projektet och genom att de också har ett intresse i projektet så kan de stå för försäljningen, de brukar arrangera "väckelsemöten". Då behöver du bara be om tillåtelse från dina grannar att söka samverkanspartners och att de inte binder sig till något alls i detta läget.
Nätet blir ju aldrig helt öppet, eftersom man använder sig av en aktör (typ opennet) som tillhandahåller en mängd aktörer att välja mellan.
Bra idé att höra av sig till kommunen!
Nej, det är omöjligt att få konkurrens på transmissionen så klart. Men du har ju nu en bra situation att välja någon som tillhandahåller så många tjänsteleverantörer som möjligt. Här kan du kanske vinna någon grannes förtroende också eftersom det i IP-näten går att sätta samman kanalpaket som inte finns tillgängligt utan dubbla abonnemang på parabol....
Kloka ord. Någon som vet vad driftkostnad ligger på, mellan tumme och pekfinger.mexitegel skrev:Ni skall utan tvekan projektera för att varje fastighet skall anslutas någon gång i framtiden, och det är här jag propagerar för att få in någon som äger och förvaltar ert nät från början. Då kan de ta en sådan liten merkostnad nu.
Brukar kommunerna tillåta att man gräver själv i trottoarerna på gatan? Där kan ju ligga elkablar.