Byggahus.se

Dra in bergvärme + vattenburet system i befintligt hus

1. L
    Medlem · 267 inlägg

lubbe75

Medlem
    Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?

Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
    • Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
    • Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
    • Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
    • Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
    • Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 577 inlägg

Josth

Medlem
    Det är ett stort hus. Gissar på att det kostar drygt 300 tkr tillsammans. Värmepumpen gör både värme och varmvatten men man kan välja inbyggd eller extern varmvattenberedare om man vill ha extra mycket varmvatten som kanske passar bättre till ett stort hus med flera badrum. Har sett några olika exempel där de dragit kromade rör till övervåningen och sedan i t.ex. kattvindar och ner till bottenvåningen på rätt ställen. Det blir snyggt när proffs drar rören och vill man kan man måla rören i väggens kulör.

3. L
    Medlem · 267 inlägg

lubbe75

Medlem
    Ok, 300 tkr låter billigt rent spontant. Jag gissade på närmare ½M kr, men det är en siffra helt tagen ur luften.

Finns det något liknande projekt att följa här på Byggahus.se? Kanske där någon har gjort en kalkyl för kostnaden också? Jag behöver något att börja med.

• Laddar…
  4. garvin
    Medlem · 427 inlägg

garvin

Medlem
    Skulle gissa 10000:- per element. +.borrhål och värmepump

5. P
    Medlem · Östergötlands län · 67 inlägg

Per L

Medlem
    Jag har nyligen konverterat från elradiatorer (på övervåningen) och frånluftsvärmepump till vattenradiatorer och bergvärme. Bottenvåningens vattengolvvärme fanns från början. Gjorde en del själv, men om man vill ha hjälp med allt är detta en hyfsad uppskattning:

150 kkr värmepump och borrhål
    5-10 kkr per radiator
    inkl moms och efter att rot är draget

Varmvattenberedare ingår i värmepumpen

Finns många sätt att lösa rördragningen och även en del att tänka på. En variant är att dra radiatorkretsen högst upp på bottenvåningens yttervägg och göra avstick uppåt resp nedåt till varje radiator, det borde vara ganska enkelt (=billigt) att installera. Jag hade kattvindar där jag kunde gömma rören, men det kan blir mer arbetsintensivt.

Att ta dit en entreprenör som lämnar anbud är nog bästa vägen framåt för er. Seriösa entreprenörer tar inte betalt för en offert. Om du laddar upp lite ritningar här kan du säkert få tips och förslag på hur man kan lösa rördragningen - det är alltid bra att ha en tydlig idé om vad man vill när man ber om offert, rimligen är det också enklare för entreprenören att lämna fastpris på jobbet om det finns en tydlig målbild (skriftligt).

6. D
    Renoverare · Stockholm · 617 inlägg

Dublin

Renoverare
    Har ingen prisuppskattning men tänker spontant att rördragningen är den stora utmaningen, eller att få en snygg sådan. Här kan det nog skilja sig en del på hur duktiga olika hantverkare är på atttänka ut bästa och snyggaste lösning. Tror att mycket är vunnet på att tänka efter själv (och kanske posta ritningar här för tips och idéer). Om det är nåt rum som ska renoveras snart så kan det ju vara läge att bygga om en innervägg eller två för att kunna dölja stammar till övervåningen.

7. L
    Medlem · 267 inlägg

lubbe75

Medlem
    Ok. Jag får det till ca 23-24 radiatorer, lite beroende på hur man gör vid långa fönsterpartier. Så en grov uppskattning skulle bli:

24 * 7000 + 150000 = 318000.

Det känns väldigt rimligt för ett så stort ingrepp.

Det här med rördragning högst upp på nedervåningens väggar, blir det inte konstigt med avstick nedåt? Det blir ju långa rör ner till varje element. Det borde väl vara väldigt mycket mer diskret med rördragning längs med golvet? Jag tänker också att rören i sig avger värme och den vill man väl ändå ha långt ner i rummen istället för att värma uppe vid innertaket.

Enda problemet är ju då vid ytterdörrar. Vi har totalt tre, men då borde man ju antingen kunna dra ovanför just de dörrarna, eller kanske lägga ner i någon sorts tröskel?

8. P
    Medlem · 37 inlägg

preben89

Medlem
    Följer tråden - vi står i samma sits

• Laddar…
  9. Christer G.V.
    Medlem · 112 inlägg
    Jag har dragit mina rör på vägg strax ovanför fönstren. Rören ned till radiatorerna döljs av gardinerna. Allt dragit med cu-rör som målats med elementfärg. Inget man störs av efter ett tag.

10. K
    Medlem · 115 inlägg

Kipa

Medlem
    Följer också den här tråden. Har precis köpt ett 70-tals också, dock i ett plan. Vi har funderingar på att dra stammarna i krypgrunden.

• Laddar…
  11. K
    Medlem · 568 inlägg
    Kan inte svara på allt. Men jag hjälper svärfar nu och har en offert på borrning och installation av en bergvärmepump för ett hus på 200 kvm och innan rot kostar detta ca 170 000 . Ger dig iaf en uppfattning av kostnad av vissa delar av dina funderingar

12. S
    Medlem · 1 637 inlägg
    Det är ett ganska stort hus och antagligen med halvdålig isolering.

Då tänker jag 160"-190" för bergvärmepump + borrning förutsatt att de klarar sig med ett borrhål på den storleken på bergvärmepump. En större pump kostar inte så mycket extra och samma sak med lite djupare hål när de väl står där och borrar. Det som är dyrt är om det är långt ner till berggrund (behövs mycket foderrör) eller om det krävs så stort aktivt djup att det krävs två hål eftersom man ekonomiskt sätt inte borrar hur djupt som helst. Man kan då i vissa fall komplettera och förlägga slangen i en kortare markslinga som komplement istället för att borra ett extra hål.

Till en normal mindre villa så har jag fått uppfattningen att bergvärme idag ofta kostar 130-160" efter ROT. Har varit inblandad i ett par stycken senaste 10 åren i Mälardalen. Villor på ca 150-160 kvm med befintligt vattenburet radiatorsystem och med ca 150-170 m borrhål. Då har de kostat 120-140" när ROT-avdraget var större än det är idag.

Sen kan man nog grovt räkna med 10"/radiator x 24 st. Den siffran har jag sett i andra sammanhang och har bekanta som gjort motsvarande för. Det förutsätter att det är hyfsat enkelt med rördragningen i t ex kattvindar, källare eller motsvarande. Samt att det redan finns ett bra ställe/rum som kan användas som pannrum/teknikrum med plats, el, avlopp och vatten tillgängligt på ett smidigt sätt.

Ett tips är att försöka göra såna här "värmesystemsjobb" sommartid. Hitta en bra firma och säg att de beställer hem allt och kan planera in det under vår/sommaren när det passar.

ROT-avdraget slår ju i taket ganska snabbt också. Så det kan vara ide att sprida ut det över ett årsskifte för att kunna använda två års ROT-avdrag.

Jag hade själv budgeterat med 450"kr och blivit positivt överraskad om det blev lägre än 400" och negativt överraskad om det översteg 500".

Varmvattensystemet använder du befintligt som bergvärmen matar.

Ofta brukar det vara önskvärt med fast pris på såna här stora jobb. Personligen föredrar jag alltid löpande räkning men det bygger på att man har bra och pålitliga hantverkare och ofta också en viss koll själv.

På varmepumpsforum.com finns det också väldigt mycket kompetens om just bergvärmeinstallationer. Där har jag lärt mig massor de senaste 15 åren. (utöver här på Byggahusforum)

Redigerat 26 mar 09:56
  13. L
    Medlem · 267 inlägg

lubbe75

Medlem
    Så en uppdaterad uppskattning kan se ut som

24 * 10000 + 190000 = 430000 kr,

Som du säger, en budget på 450000 kr kanske är mer realistiskt. Ok, det är väl lite närmare det jag hade gissat från början. Som sagt, bättre att bli positivt överraskad. Jag tänker att det ändå är värt att göra när man får ökad komfort, och visst borde man också få igen satsningen vid en försäljning? Många drar sig nog för att köpa ett stort, dåligt isolerat hus med direktverkande el.

Det här med att göra jobbet över ett årsskifte låter ju ekonomiskt smart, men kanske inte så praktiskt(?). Vi kommer väl att stå utan varmvatten medan värmepumpen installeras? Dessutom måste ju alla elradiatorer plockas bort... och nerläggning av rör i marken kanske inte heller fungerar vintertid? Det låter som ett sommarjobb. Man skulle ha bott i Nya Zealand och haft sommar och årsskifte samtidigt :).

14. S
    Medlem · 1 637 inlägg
    Nja installation över årsskiftet är inte så svårt. Man kan ju t ex borra och installera själv bergvärmepumpen på hösten och sen fortsätta med installationen av en stor del av radiatorerna efter årsskiftet t ex.

Du har ju antagligen kvar din nuvarande varmvattenberedare under i princip hela installationen. Sen kopplar man över till bergvärmepumpens inbyggda eller separata varmvattenberedare. Du borde inte behöva vara utan varmvatten mer än någon dag.

Mycket av rördragningen kan nog ske med elradiatorerna fortfarande kvar. I annat fal kan man säkert använda någon slags byggfläktar eller hänga upp de befintliga elradiatrorena på en tillfällig träbock eller liknande.

Men som sagt enklast för alla om det görs sommartid.

Ett alternativ är också att avvakta med att dra vattenburet till övervåningen till ett annat år. Finns många hus med vattenradiatorer på nedervåningen och elradiatorer på övervåningen. (Även nya) Spillvärmen nerifrån går ju upp till övervåningen. Så elradiatorerna där lär inte behöva jobba så hårt trots allt. Kan ju vara ett ekonomiskt alternativ att börja så. Sen kan man ju ändå förbereda med avstick och kranar för att det ska vara enklare att konvertera övervåningen senare.

15. D
    Renoverare · Stockholm · 617 inlägg

Dublin

Renoverare
    Jag vet inte vad som är praxis idag men i vårt gamla hus har vi fyra stammar som går från källaren genom mellanplan upp till övervåningen. Varje sådan stam har 1-2 radiatorer kopplade per våningsplan. Dessutom är vardagsrummet och utbyggnadens radiatorer kopplade direkt från källaren (ej via någon av stammarna nämnda ovan). Källaren är oinredd där rören ligger synliga strax under innertaket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.