7 035 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Dra fram rör till golvvärme
Jag ska dra dram värme rör till en vattenburen golvvärme slinga, fram till där jag sätter termostaten.
Jag har kapat de gamla rören i källaren på undersidan av rummet där jag ska ha golvvärmen.
Ska dra fram ca 3m.
Hade ju tänkt att skarva på Pex rör, men de går ju inte att böja så skarpt som jag tänkt. Jag måste göra ett par 90 grader svängar upp igenom betongen.
Så nu funderar jag på prisolrör, 18mm tänkte jag, men som jag förstått så klarar man inte att böja dem för hand. Vad måste jag ha för att kunna böja dem i 90 graders vinkel?
Eller finns det något annan sorts rör som är bättre och mera smidigt?
MVH Anders
Jag har kapat de gamla rören i källaren på undersidan av rummet där jag ska ha golvvärmen.
Ska dra fram ca 3m.
Hade ju tänkt att skarva på Pex rör, men de går ju inte att böja så skarpt som jag tänkt. Jag måste göra ett par 90 grader svängar upp igenom betongen.
Så nu funderar jag på prisolrör, 18mm tänkte jag, men som jag förstått så klarar man inte att böja dem för hand. Vad måste jag ha för att kunna böja dem i 90 graders vinkel?
Eller finns det något annan sorts rör som är bättre och mera smidigt?
MVH Anders
Du kan kan böja dem för hand alternativt köpa/hyra ett böjverktyg.
Tror det finns ett som klarar massa olika dimensioner hos Jula.
Hyra kan du göra hos K-rauta eller liknande.
Har själv bockat 12mm prisol både för hand och med rörbock för 15mm koppar. Prisolen är väl 17mm utvändigt men det gick med lite våld och vaselin (gucka för avloppsrör)
Ska du bocka för hand så har du ett juste mothåll strax nedanför knäskålen ;D
Prova på några snuttar först.
Lycka till!
/Mattias
Tror det finns ett som klarar massa olika dimensioner hos Jula.
Hyra kan du göra hos K-rauta eller liknande.
Har själv bockat 12mm prisol både för hand och med rörbock för 15mm koppar. Prisolen är väl 17mm utvändigt men det gick med lite våld och vaselin (gucka för avloppsrör)
Ska du bocka för hand så har du ett juste mothåll strax nedanför knäskålen ;D
Prova på några snuttar först.
Lycka till!
/Mattias
8) Om du inte orkar att böja dom över knät så får du skaffa/låna ett bockningsverktyg:abel48 skrev:

Finns på Rinkabyrör (= dyrt proffsverktyg) eller Jula/Clas i sjön (= billigt amatörverktyg).
Edit: Hade jag inte letat upp bilden så hade jag hunnit. ;D
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Skall du böja dom snävt och fortfarande få ett flöde igenom så måste du nog använda rörbockniongsverktyg enl. ovan. Om man bockar snävt på frihand så blir rören platta i böjen.
Dom billiga verktygen på clasolsson och jula är igentligen avsedda för "vanliga" kopparrör, alltså utan plast utanpå.
Har ingen aning om hur de funkar på Prisolrör. Det finns som sagt svindyra proffsvarianter för Prisol. Eller så kör du med vanliga kopparrör utan plastisolering, ev. kan du ju isolera dom efteråt.
Snävast böjar får du ju med vinkelskarvar, om dom går inspekterbara så kan du ju sätta klämskarvar i vinkel. Annars kan du kanske få hjälp att löda dom.
Dom billiga verktygen på clasolsson och jula är igentligen avsedda för "vanliga" kopparrör, alltså utan plast utanpå.
Har ingen aning om hur de funkar på Prisolrör. Det finns som sagt svindyra proffsvarianter för Prisol. Eller så kör du med vanliga kopparrör utan plastisolering, ev. kan du ju isolera dom efteråt.
Snävast böjar får du ju med vinkelskarvar, om dom går inspekterbara så kan du ju sätta klämskarvar i vinkel. Annars kan du kanske få hjälp att löda dom.
Nu blev det 15mm prisolrör, tror det är 13mm invändigt.
Röret jag ska skarva på är 15mm invändigt.
Blir det stypning av flödet nu när jag går ner i dimension?
Men går det att böja 15mm prisol snävare än 20mm pex?
Ska skaffa vinkelskarvar om jag måste ha en riktigt snäv böj.
K-Rauta finns tyvärr inte i närheten där jag bor.
MVH Anders
Röret jag ska skarva på är 15mm invändigt.
Blir det stypning av flödet nu när jag går ner i dimension?
Men går det att böja 15mm prisol snävare än 20mm pex?
Ska skaffa vinkelskarvar om jag måste ha en riktigt snäv böj.
K-Rauta finns tyvärr inte i närheten där jag bor.
MVH Anders
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trasigt rör. Fiska fram dragfjäder?
El -
Säljaren förbinder sig att dra fram avloppsrör
Juridik -
Lämplig trumma/schakt under stenbelagd gång för många framtida rördragningar
Grund & Markarbeten -
Rör för dra fram trädgårdsvatten under gräsmatta
Grund & Markarbeten -