Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dra fram 16A till ugn för denna elcentral

1. C
    Medlem · 2 inlägg

C_A_

Medlem
    Hej,
    Bor i äldre lägenhet så jag gissar helt utan kunskap att det är enfas. Jordfelsbrytare är 25A och jag tror att de olika rummen är avsäkrade till 10A. Köket är just nu utrustat med gashäll och gasugn. Skulle vilja byta till gashäll och elugn. Skulle det funka ex genom att dra fram 16A separat till ugn?
    Helt okunnig så vet inte om jag lämnat tillräkligt med info.

Mvh,

CA

Står också "Volta 2 IP30 EN 60 439-3 AC 400V/63A" på elcentralen.

EDIT: Kollade på min räkning där det står "Avtal max 63A" men säkringsstorlek angiven som 16A för min anlägning.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elcentr_c.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elcentr2_c.jpg

Redigerat 10 jun 12:54
  2. C
    Medlem · 237 inlägg

cotillion

Medlem
    Har du en bild på huvudsäkringarna? Sitter förmodligen någonstans utanför lägenheten.
    Du har en 4-polig jordfelsbrytare så det bör vara 3-fas.

3. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 319 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Det är inget som hindrar att du drar fram 16 A till en ugn från den centralen. Och det oavsett om den matas 1- eller 3-fas, troligtvis då 25 A enfas som du var inne på.

4. S
    Medlem · Dalarna · 3 728 inlägg

SueCia

Medlem
    Du har inte blandat ihop jordfelsbrytare med huvudsäkring då? Tänker på 25A märkningen på jordfelsbrytaren.

Det är inte helt otänkbart att du har en mindre huvudsäkring isåfall eftersom du har gasspis/ugn. Elanläggningen brukar dimensioneras utefter det.

5. C
    Medlem · 2 inlägg

C_A_

Medlem
    jo, det har jag gjort. Jordfelsbrytare 25A. Säkring verkar vara 16A enligt min räkning.

6. H
    Moderator · Stockholm · 46 136 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jordfelsbrytaren indikerar att du har trefas. Bör verifieras.
    OM du bara har enfas, 16A. Så kan kombinationen ugn-diskmaskin bli för mycket för huvudsäkringen. Och även ex kaffebryggare ugn.

Men i så fall får man tänka sig lite för. Det är just när ugnen värmer upp som den tar mycket ström en stund. Sedan när den bara håller temp. så drar den ström under så korta tider att det inte bör vara problem. Säkringen tål överbetning under rätt lång tid.

7. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 319 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Kan du inte se på räkningen om du har abb trefas? Som hempularen skriver har du redan huvudbrytare och JFB möjliga att använda för trefas men de kan även användas för enfas.

Oavsett är det inget som hindrar att du drar fram en matning 16 A till din ugn. Har du trefas är det enkelt att välja var den läggs på bästa sätt och vid enfas se upp hur du kör de större förbrukarna som hempularen var inne på.

8. D
    Medlem · 29 inlägg
    Har du trefas så tänk på att dra en 5gx2.5 kabel till 16A. Har du invändiga rör som går bort till ugnen så kan dra dra FQ kopplingskabel istället.
    Sist men inte minst, anlita en elektriker (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.