Dra fiber inne i huset (inte för anslutning till extern fiber)

3k läst  52 svar

1. H
    Medlem Nivå 7
    Är detta vettigt att göra idag?

Har googlat lite men är lite förvirrad av mediakonverterare, sfp, sfp+, SC, LC. Vad är enklast/billigast?

Man kan ju dra fiber med färdigkontakterad kabel och använda mediakonverterare, antar jag, för att slippa behöva byta routers och switchar som inte har fiberport. Är det "plug-and-play"?

Tänker mig i dagsläget inte att dra fiber överallt utan kanske mellan våningsplanen. Har dock ännu inte genomskådat om detta är vettigt eller ekonomiskt försvarbart. Någon som kan den här tekniken och har åsikter om lämpligheten att använda fiber i en villa?

Man kan tycka att detta borde vara standard idag men det kanske fortfarande är för dyrt och svårt att hantera fiberkabel för vanligt folk utan dyr specialutrustning.

2. TeroM
    Renoverare · Nivå 18
    Med tanke på att du kan köra 10Gb på koppar så känns det lite overkill att gå för fiber i huset. All utrustning ökar avsevärt i pris.

Appendix och lilllasrne gillar
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 18
    Det finns egentligen bara tre anledningar att köra fiber till ändutrustning i en normal installation. De är

Höga säkerhetskrav
    Mycket besvärlig em-miljö
    Extrema hastighetskrav/långa avstånd

Inget av dessa torde föreligga i en heminstallation. Dessutom är det besvärligt att jobba med fibern om man inte har specialutrustning.

martin43 gillar
  4. S
    Medlem Nivå 8
    4 -för att man kan

5. L
    Medlem Nivå 7
    5- för att skydda sig mot åsknedslag?

sunqan gillar
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Knappast inom en bostad.

pacman42 gillar
  7. R
    Medlem Nivå 4
    6- För att man får allt fibermaterial gratis och tillgång till fibersvets:cool:

matsuhlen gillar
  8. P
    Medlem · Nivå 9
    Fibers vets behövs inte, man köper patchkablar I rätt längd. Blir det lite över så rullar man upp den i dosan.

9. P
    Medlem · Nivå 9
    Varför skulle du få sådana potentialskillanader mellan el och Ethernet inne i huset utan externa jordpunkter?Jordar du elektroniken på andra sidan tomten eller?

10. L
    Medlem Nivå 3
    Alla kåkar jag har vart med i så drar vi fiber in till en converter sen koppar internt ..någon före mig sa allt egentligen ... Finns inga fördelar svindyrt onödigt och overkill delux om du inte ska starta upp pirate bay själv ...eller streama allt från Kazakstan i uhd

Appendix gillar
  11. R
    Medlem Nivå 4
    Så kan man ju göra men har man tillgång till allt gratis så gör man inte så så:geek:

12. P
    Medlem · Nivå 9
    Du måste ju ändå rulla upp fiber i dosan, så jag hade gjort så ändå. Snabbare, enklare och troligen billigare med tanke på vad fibersvansar kostar.

13. L
    Medlem Nivå 3
    Hur fan gör du med övergången i alla rum då ?

14. A
    Medlem · Nivå 13
    Vad är det som kommer kommunicera mellan våningsplanen?

15. H
    Medlem Nivå 7
    Verkligheten...

Tänkte mer att det kunde vara lite mer elegant med fiberkabel och "because I'm worth it".

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: