Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dra faser i olika rör

1. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 603 inlägg

crazytok

Husägare
    Skall installera en laddbox för elbil i carporten.

Har idag bara ett eluttag där med 3G1,5mm kabel. Draget i en 16mm slang.

Nu behöver jag på något vis få dit 5g2,5mm, vilket inte lär funka i 16mm slang. På andra sidan väggen finns dock ett eluttag på insidan garaget, som jag funderar på om man skulle kunna utnyttja. Dvs dra några av faserna hit, sedan borra hål rakt igenom eldosan och genom fasaden och några av faserna samt nollan direkt via slangen som går till uttaget på utsidan och där sammanföra dem till laddboxen?

Är det möjligt/tillåtet att göra så? Dra faserna i olika slang men som ändå ska gå till samma krets?

2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 062 inlägg

Avemo

Medlem
    Vad jag förstår så måste alla ledare tillhörande en grupp gå tillsammans i hela sin längd. Det löser man normalt med alla ledare i samma rör eller samma kabel. Jag har läst att det i princip är tillåtet att dela en grupp på flera kablar om dessa är klamrade sida vid sida. Så svaret på din fråga är nej. Det är inte tillåtet. Och just anslutning till en elbilsladdare är en ovanligt dålig sak att fuska med.

3. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 187 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Nej det är inte bara helt otillåtet det skulle även praktiskt sett bli oerhört konstigt och dåligt så låt bli det, tänk inte på det ens. Behöver du trefas till boxen? Du kanske klarar dig med 16 A enfas det går bättre i slangen du har, och är det en kort enkel sträckning inte helt omöjligt att lyckas med fem ledare 2.5 mm2 heller.

4. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 187 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Vad är det du tänker på här? Knappast något som kan appliceras på forumets normala lunk som jag ser det. Mer något för betydligt potentare kabelförband.

5. A
    Medlem · Stockholms län · 10 062 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag kanske skrivit mer än jag har koll på. Jag vill minnas att det förekommit diskussioner som gick ut på att det under vissa omständigheter kunde vara ok. Kanske har jag missförstått något. Det är ju ingenting som är aktuellt här i alla händelser.

6. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 007 inlägg

MagHam

Husägare
    Olika vägar för återledning leder till onödiga magnetfält som kan inducera brum i apparater o s v.
    Det är en bra anledning att samla allt.

7. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 603 inlägg

crazytok

Husägare
    Var rädd för det. Så om jag inte lyckas klämma igenom 5 ledare i en 16 slang så är det en utanpåliggande kabel som gäller alltså? :(

8. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Japp.
    Jag håller med GK100 till 100 (är det anledningen till nicket tro?:thinking: ;)).
    Tänk inte ens tanken, det blir både fel och dåligt.

Man hade kanske kunnat trolla lite i tanken med att använda 5 1,5mm2, det kanske kan gå att skohorna in med en dimensionering på gränsen.
    Men i just detta fallet ställer jag mig dock generellt ganska negativ, en billaddare betyder full last i timmar i sträck, det är tråkigt att ha varma ledningar, som därmed åldras fort samt slösar bort elenergi som kostar.
    Skyddsjorden kan med stor sannolikhet klara sig som 1,5mm2, om det skulle vara detta lilla som får det att fungera.

9. M
    Medlem · Stockholm · 985 inlägg

merbanan

Medlem
    Att notera så är nog 5 1,5mm inte ett så dåligt alternativ. 13A 3-fas ger ca 9kW och 10A 3-fas ger ca 7kW. En vettig laddbox borde kunna effekbegränsa till 10A och 13A.

Man får ju räkna på att detta funkar också. Speciellt om man försöker sig på en 13A-lösning.

10. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Tja, jag tycker nog att man ska framtidssäkra en laddare så den klarar åtminstone 16A.
    Vi vet väl inte vad för elbilar vi kommer se i framtiden, eller vilket dagsresebehov man kommer ha.

11. daddydj
    Medlem · Uppsala · 681 inlägg

daddydj

Medlem
    Dra utanpåliggande direkt från fasadskåpet. Det är väl i det närmaste branchstandard?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.