Skall installera en laddbox för elbil i carporten.
Har idag bara ett eluttag där med 3G1,5mm kabel. Draget i en 16mm slang.
Nu behöver jag på något vis få dit 5g2,5mm, vilket inte lär funka i 16mm slang. På andra sidan väggen finns dock ett eluttag på insidan garaget, som jag funderar på om man skulle kunna utnyttja. Dvs dra några av faserna hit, sedan borra hål rakt igenom eldosan och genom fasaden och några av faserna samt nollan direkt via slangen som går till uttaget på utsidan och där sammanföra dem till laddboxen?
Är det möjligt/tillåtet att göra så? Dra faserna i olika slang men som ändå ska gå till samma krets?
763 läst · 10 svar
763 läst
10 svar
Dra faser i olika rör
-
crazytok
Husägare- Västra Götaland
- Medlem jan 2010
- 2 603 inlägg
- 1 615 gillningar
- 596 bilder och filmer
-
8 maj 22:31 #2
Vad jag förstår så måste alla ledare tillhörande en grupp gå tillsammans i hela sin längd. Det löser man normalt med alla ledare i samma rör eller samma kabel. Jag har läst att det i princip är tillåtet att dela en grupp på flera kablar om dessa är klamrade sida vid sida. Så svaret på din fråga är nej. Det är inte tillåtet. Och just anslutning till en elbilsladdare är en ovanligt dålig sak att fuska med.
-
8 maj 22:31 #3
- Laddar…
-
8 maj 22:41 #4
- Laddar…
-
8 maj 22:51 #5
-
8 maj 22:56 #6
Olika vägar för återledning leder till onödiga magnetfält som kan inducera brum i apparater o s v.
Det är en bra anledning att samla allt. -
crazytok
Husägare- Västra Götaland
- Medlem jan 2010
- 2 603 inlägg
- 1 615 gillningar
- 596 bilder och filmer
8 maj 23:00 #7Var rädd för det. Så om jag inte lyckas klämma igenom 5 ledare i en 16 slang så är det en utanpåliggande kabel som gäller alltså?
- Laddar…
-
3 jun 12:32 #8
Jag håller med GK100 till 100 (är det anledningen till nicket tro?).
Tänk inte ens tanken, det blir både fel och dåligt.
Man hade kanske kunnat trolla lite i tanken med att använda 5 1,5mm2, det kanske kan gå att skohorna in med en dimensionering på gränsen.
Men i just detta fallet ställer jag mig dock generellt ganska negativ, en billaddare betyder full last i timmar i sträck, det är tråkigt att ha varma ledningar, som därmed åldras fort samt slösar bort elenergi som kostar.
Skyddsjorden kan med stor sannolikhet klara sig som 1,5mm2, om det skulle vara detta lilla som får det att fungera. -
3 jun 15:38 #9
Att notera så är nog 5 1,5mm inte ett så dåligt alternativ. 13A 3-fas ger ca 9kW och 10A 3-fas ger ca 7kW. En vettig laddbox borde kunna effekbegränsa till 10A och 13A.
Man får ju räkna på att detta funkar också. Speciellt om man försöker sig på en 13A-lösning. -
3 jun 18:21 #10
Tja, jag tycker nog att man ska framtidssäkra en laddare så den klarar åtminstone 16A.
Vi vet väl inte vad för elbilar vi kommer se i framtiden, eller vilket dagsresebehov man kommer ha. -
3 jun 19:48 #11
Dra utanpåliggande direkt från fasadskåpet. Det är väl i det närmaste branchstandard?