2 437 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Dra fas och tändtråd genom k-dosa
Sida 1 av 2
1. Om en ensam fasledare kommer in i en K-dosa och sedan ska ut i ett enda rör - ska den då gå oskarvad och vikas in i botten, eller skarvas ?
2. Samma scenario men nu istället en tändtråd som kommer från en brytare och ska vidare till lampan. Gå genom K-dosan oskarvad och vikas in, eller skarvas?
Inget av fallen ovanför gäller fördraget utan befintliga rör där ny tråd ska dras
2. Samma scenario men nu istället en tändtråd som kommer från en brytare och ska vidare till lampan. Gå genom K-dosan oskarvad och vikas in, eller skarvas?
Inget av fallen ovanför gäller fördraget utan befintliga rör där ny tråd ska dras
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag svarade på denna fråga för en vecka sedan. Vad är nytt här?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-dra-nolla-och-jord-till-uttag-under-dimmer.407940
Jag har lite svårt att i hastigheten se den kretslösning där man vill dra en fasledare rakt igenom en kopplingsdosa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-dra-nolla-och-jord-till-uttag-under-dimmer.407940
Jag har lite svårt att i hastigheten se den kretslösning där man vill dra en fasledare rakt igenom en kopplingsdosa.
Nån gång kan det ju bli så, att tändtrådar och nolla grenas men fasen går rakt genom.Bo.Siltberg skrev:
Annars, går det att slippa en skarv så dra genom men lägg en ögla så man kan "få tag i den" om det skulle behövas i en framtid.
Den frågan du svarade på gällde att dra nolla och jord bakom en a-dosa ner till ett VU. Men kanske samma tankesätt här”oskarvat alltid bäst” ...Bo.Siltberg skrev:
I denna k-dosa är det bara inkommande matning och sen ner till en strömbrytare och under det ett VU. Det är därför det bara blir en fasledare som kommer in och går ut
Det finns ett fall när man använder fördragna rör för gruppledningen fram till k-dosa och den bara klipps av med 15-20cm som hänger ut från k-dosan.
Särskilt när en person bara förlägger rör och ”mäster” sedan kommer och kopplar.
Särskilt när en person bara förlägger rör och ”mäster” sedan kommer och kopplar.
Precis , vid fördraget är ju mitt fall inte aktuellt eftersom det då blir skarv på varje ledare i varje dosaL Leif i Skåne skrev:
Tack för inlägg elmont. Håller med din synpunkt på att inte leta faror och detta är kanske en ”ickefråga” eftersom bägge sätten är korrekta. Vid fördraget hade det inte varit något att fundera på eftersom det alltid blir skarv, men nu när det gäller omtrådning och man då kan ”välja” uppstår det lite beslutsångestE elmont skrev:
Omtrådningen går ju sannolikt snabbare eftersom det bara då görs mellan två punkter, samtidigt som en skarv alltid är en skarv och kan ge problem om det skulle bli glapp.
Av nyfikenhet- vilket sätt hade du valt ?
Helt rätt, tänkte skriva ganska exakt så men orkade inte bli bemött med 10 kommentarer som visste bättre.E elmont skrev:
Gör som du tror blir bäst.F Fredrik K80 skrev:Tack för inlägg elmont. Håller med din synpunkt på att inte leta faror och detta är kanske en ”ickefråga” eftersom bägge sätten är korrekta. Vid fördraget hade det inte varit något att fundera på eftersom det alltid blir skarv, men nu när det gäller omtrådning och man då kan ”välja” uppstår det lite beslutsångest
Omtrådningen går ju sannolikt snabbare eftersom det bara då görs mellan två punkter, samtidigt som en skarv alltid är en skarv och kan ge problem om det skulle bli glapp.
Tror all information finns i denna tråd och det går nu att fatta beslut.
Vid omtrådning drar jag helt med slinga i dosan OM det är lättast, är det lättare att koppla i dosan kopplar jag i dosan.F Fredrik K80 skrev:Tack för inlägg elmont. Håller med din synpunkt på att inte leta faror och detta är kanske en ”ickefråga” eftersom bägge sätten är korrekta. Vid fördraget hade det inte varit något att fundera på eftersom det alltid blir skarv, men nu när det gäller omtrådning och man då kan ”välja” uppstår det lite beslutsångest