Byggahus.se

Dra ethernetkabel i rör för telefon ?

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har nu kommit till den punkten att jag vill dra ut nätverkskabel till garaget, i samband
    med detta skulle jag även vilja dra fast nätverkskabel till de flesta rummen i huset.

Smålandsvillan har tyvärr ej förberett för nätverk och jag funderar på om jag kan dra
    nätverkskabeln i befintliga tele-rör och byta ut de "gamla" teleuttagen mot denna typ:

http://www.kjell.com/?item=38606&path=3340000,4980000,5455000,5490000

Problemet kan kanske då komma bli att få utrymme i telerören för nätverkskabeln eftersom
    varje rum kräver en nätverkskabel (går ju ej att seriekoppla). En nätverkskabel hoppas jag inte
    kommer vara något problem, men ska jag vidare till nästa rum blir det ju ytterligare en kabel och
    då kan det bli trångt.

Så min fråga är om det finns nätverkskabel som är lite "tunnare" än cat5, kanske tom helt "okapslad" för
    att få plats med så många som möjligt i varje telerör ?

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Hur många telefonuttag sitter det i serie på varje rör?

Två cat5 får du in i ett rör så du skulle ju kunna byta två teleuttag på varje rör mot två RJ45-enkeluttag och på det sättet åtminstone få till det på några platser. Om du har fler än två teleuttag i serie så kanske du kan klämma med en tvåtrådig kabel också som går vidare till de övriga teleuttagen i kedjan.

Eftersom du bara får ett antal enkeluttag med denna lösning så kan du vid behov plugga i en splitter som delar upp valt uttag i två stycken. Denna splitter ger dig visserligen bara möjligheten att köra 100 Mb just där, men jag anser att det är bättre än att splitta nätverkskabeln direkt i uttaget eftersom du då "låser" dig hårdare till en sämre lösning.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    jag har dragit nätverkskabel i bef telefonrör, nöjde mig med uttag i tre rum, har två kablar mellan rummen längst bort, och 3 kablar mellan 2 närliggande rum (det var kämpigt)

körde med biltemas kabel på rulle 100m, och dragfjäder

4. Z
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren !

Såklart blir det en del följdfrågor...

it-snubben:

Jag hade tänkt låta telekabeln ligga kvar i röret och då endast kompletera med nätverkskabel. I
    uttaget sedan får ena rj45 kontakten bli tele och den andra data. I din lösning låter det som att
    du vill ersätta befintlig telekabel med nätverkskabel, eller missförstår jag ?
    Du nämner även en splitter...menar du då en switch ?

Jag har som max 2 st teleuttag i serie och detta skulle då betyda 2 st nätverkskablar + 1 st telekabel
    i 1 st 16 mm rör.

Snailman:

Lät du befintlig telekabel ligga kvar i röret, dvs att du drog som mest 3 st nätverkskablar + 1 st telekabel
    i 1 st 16 mm rör ?

5. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    ja, alla telekablar kvar när jag drog, det var två tunna tvinnade med var sitt hölje, de ville ibland föja med och då fick jag dra tillbaka dem då och då så att säga...

Nu körde jag med silikonspray, och det ska man visst inte göra, ska nog finnas nåt alternativ som är lämpligt för elledningar...

6. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Ja och nej :)
    Till en början menade jag att bara dra i två nätverkskablar till de två uttagen. Men syftade senare även på att "om" du även får i telekabel så kan denna vandra vidare till ev. teleuttag senare i kedjan.

Nej, jag menar en "kabeldelare":
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=17043654

Den splittar upp ett uttag i två. Detta kan man göra eftersom 10/100 bara använder 2 av de 4 paren som finns i en cat5-kabel. Det funkar inte att splitta om man vill köra gigabit på nätet.

Precis.

Jag hade faktiskt en fråga i samma tema tidigare här på forumet.
    http://forum.byggahus.se/teknik/71790-kombo-rj45-telejack.html

7. Z
    Medlem Nivå 1
    Okej...efter alla kloka råd får det bli att dra 2 st cat5 + tele i 1 st rör !

Splittern från CO hade jag aldrig sett, men verkar vara bra att ha i vissa situationer.
    Dock vill jag precis som du säger inte låsa mig till 10/100 i framtiden.

Jag har ju trots allt denna: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2019024.htm

Men nu börjar jag även fundera på om man skulle passa på och dra 1-wire för temp.mätningar på en gång..
    ..undrar vart det här ska sluta :) !

8. T
    Medlem Nivå 14
    Vill du ha sådana nätverksuttag som du länkar till billigare kan du höra av dig till mig. Har nio stycken oanvända som jag behöver bli av med. ;)

9. M
    Moderator · Nivå 18
    Alternativet är ju som du var inne på att sätta en switch i första rummet. Då kan du köra Gig hastighet men det blir ju dyrare förståss. Då sätter man ett dubbeluttag i det "första" rummet och kopplar kabeln från centralpunkten till det ena uttaget och kabeln till nästa rum på det andra uttaget. Sen sätter man en switch i rummet och kopplar båda uttagen dit. Ska man bara använda det bortre rummet så sätter man bara en kort kabel mellan de båda uttagen

10. Z
    Medlem Nivå 1
    mats_o:

Jo, funderade på denna lösning också. Det tråkiga är att man får just...en switch...som står
    och tar extra yta, plus att denna ska ha spänning med hjälp av någon klumpig trafo.
    Kanske finns små batteridrivna switchar som man kan montera direkt i dosan :) !?

Jag har nu iallafall dragit första cat5 kabeln från "centralpunkten" ut till garaget, tillsammans
    med 2 små kablar för 1-wire mätningar. Nu återstår den lite knepigare dragningen där 2 st cat5 + 1-wire
    ska in i samma rör, men det får bli imorrn.

Är det föressten någon som kan tipsa om en billig "tång" för att montera rj45 kontakterna på cat5 kabeln ?
    Såg en på Jula för 299 kr...det kanske e vad man får betala. Men undrar även lite vad man ska använda
    denna till: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86765 ?

ThomasLindgren:
    Tackar för erbjudandet, men uttagen från Kjell.com var bara ett exempel. I slutändan vill jag nog att det
    ska vara samma märke som övriga uttag i hemmet (Har inte hunnit kolla upp vad jag har ännu).

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
  12. M
    Moderator · Nivå 18
    Det finns faktiskt små switchar för montering i uttag men de drivs då via ethernetkabeln. De är dock inte direkt billiga och de stödjer hittills inte Gbit (åtminstånne inte de jag har sett)

13. D
    Medlem Nivå 4
    Det finns platta nätverkskablar som man kan få in 3st i ett VP 16 med lite fnul går även 4st in i ett VP16 om det inte är för långa sträckor mellan dosorna. Finns i Cat6 vet jag ev även i 6a och 7 (har inte kollat) dock räcker nog cat6 för de flesta hem behov de närmsta åren.

Jag köpte 15 och 20m längder och hade en Switch i en garderob som jag utgick ifrån. klippte av kontakten i ena änden på kablarna och drog dem ned till en dosa på nerdervåningen (ca 4m) drog samtliga samtidigt med fjäder och det gick bra om man matade på så att de hamnade jämnt intill varandra. Efter den första dosan på undervåningen så var det enbart 3 st som skulle vidare och det gick betydligt enklare att dra igenom 2 st gick lekande lätt.

Frågan är hur bra det är att ha en telekabel i samma rör.. Telefonkablar är starkström med låg spänningb och kan ge störningar i nätverket ex. vid ring signaler då det är en hel del ström som går genom telekablarna. Telekabelförläggning tillhör starkströmsföreskrifterna om man skall vara petig.

• Laddar…
  14. Krokkodriljo
    Medlem Nivå 8
    Hoppas han inte behövde vänta drygt 11 år på hjälp :)

• Laddar…
  15. D
    Medlem Nivå 4
    Som så många andra gånger någon kommenterar som du.. Så säger jag att det är många fler än TS som läser dessa trådar och att bumpa upp med ny info är aldrig fel. Väldigt onödigt att starta en massa nya trådar om samma sak då det finns befintliga eller hur ?