1 337 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Dra en väg. Men inte som förhandsbesked säger
Hade en komunekolog med betong i sandlådan som liten och nu fick jag problem med tillfartsvägen till min tomt.
Har ett förhandsbesked med en annan dragning av tillfartsväg än jag vill ha. Marken bredvid äger min bror och vi drar själva en ny väg precis som vi vill utanför vad som står i förhandsbeskedet. Helt lagligt enligt en jag pratade med på komunen. d^_^b
Men hur fungerar det rent praktiskt?
När latmäteriet styckar av blir den väg som komunekologen tvingat på oss den som finns med i servitutet för tomten.
Men hur går man tillväga med vägen vi fixar själva?
Gör man bara en ny ansökan till lantmäteriet att nu finns det en ny gjord väg som av en slump går fram till min tomt. Nu vill jag ha den som officiell väg med allt vad det innebär med servitut?
Har ett förhandsbesked med en annan dragning av tillfartsväg än jag vill ha. Marken bredvid äger min bror och vi drar själva en ny väg precis som vi vill utanför vad som står i förhandsbeskedet. Helt lagligt enligt en jag pratade med på komunen. d^_^b
Men hur fungerar det rent praktiskt?
När latmäteriet styckar av blir den väg som komunekologen tvingat på oss den som finns med i servitutet för tomten.
Men hur går man tillväga med vägen vi fixar själva?
Gör man bara en ny ansökan till lantmäteriet att nu finns det en ny gjord väg som av en slump går fram till min tomt. Nu vill jag ha den som officiell väg med allt vad det innebär med servitut?
Varför inte åka in till lantmäteriet och prata med dem? Ring och beställ tid. Det är bättre att diskutera på plats framför en skärm med alla uppgifter och kartor som finns där. Ekologens synpunkter kan ju knappast vara lag, det är en kommunekologisk partsinlaga som inte väger fastighetsägarens intressen. Har kommunen tagit ett formellt beslut går det ju att överklaga.
Får göra det. Men när jag pratade med en kontakt på kommunen sa han att det kommunekologen skrivit in ang vägen ska lantmäteriet ta med i sitt beslut när de bestämmer var vägen ska gå. Det lät som det var det som kommer gälla.gråsten skrev:Varför inte åka in till lantmäteriet och prata med dem? Ring och beställ tid. Det är bättre att diskutera på plats framför en skärm med alla uppgifter och kartor som finns där. Ekologens synpunkter kan ju knappast vara lag, det är en kommunekologisk partsinlaga som inte väger fastighetsägarens intressen. Har kommunen tagit ett formellt beslut går det ju att överklaga.
Kolla vad ekologen har skrivit, dom är ofta riktiga tomtar så låt dom inte stå oemotsagda.
Här ville dom att vi skövla en hel strandvall för att det satt kråkor i enbuskarna där och spanade på fågelungar på marken. När jag frågade hur kalhygget skulle hjälpa mot örn och räv blev det tyst.
Sedan var den saken ut världen.
Här ville dom att vi skövla en hel strandvall för att det satt kråkor i enbuskarna där och spanade på fågelungar på marken. När jag frågade hur kalhygget skulle hjälpa mot örn och räv blev det tyst.
Sedan var den saken ut världen.
Sökte på kommunekolog på en sajt för jurister som jag abonnerar på. Det finns bara ett mål som möjligen är av intresse. Det gäller en strandkant på Värmdö som var uppe i Miljööverdomstolen. Totalt fanns bara fem ärenden upptagna.
MÖD M 4415/08
2009-12-17
MÖD M 4415/08
2009-12-17
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Men hallå! Vad handlar det här om?
Förhandsbesked för väg, finns det?
Är det din egen mark?
Då kan du väl göra vägar hur du vill.
Vad hindrar dig att göra en väg?
Gå fram och tillbaka hundra gånger.
Sprid ut lite grus där det är tilltrampat.
Vägen är klar.
Eller?
//KoW
Förhandsbesked för väg, finns det?
Är det din egen mark?
Då kan du väl göra vägar hur du vill.
Vad hindrar dig att göra en väg?
Gå fram och tillbaka hundra gånger.
Sprid ut lite grus där det är tilltrampat.
Vägen är klar.
Eller?
//KoW
Varje utfart till allmän väg måste ha tillstånd från antingen kommunen eller vägverket. Kraven ärganska omfattande avseende sikt, höjdnivåa på väg innan utfart, lämplighet mm. Så förutom lantmäteriets och kommunnens synpunkter måste man ha ett tillstånd från väghåkkaren.
Ska beskriva lite mera. Jag ringde kommunen och höll koll på att de jobbade när mitt förhandsbesked var på bordet. Fick då veta att kommunekologen missat att skicka in sina papper så det var tur jag ringde.
Passade på att prata med honom då. Riktigt djuping som förklarade att han inte ville att folk skulle bygga alls i stort sett och att politikerna inte lyssnade på honom.
Sen frågade jag om tomten. Förhandsbeskeded var ok men han skulle skriva in att min dragning av väg inte var okej. Den skrivelsen tar lantmäteriet hänsyn till förklarade han, Pratade med en annan person på kommunen och då frågade jag om min bror på marken bredvid får göra väg hur han vill och det var ok. Alltså gör vi det så. Det finns en mindre grusväg 350m bort som jag kommer göra väg till. (ingen allmän väg)
Nu när jag fick hem papperna från kommunen hittar jag inget om vad kommunekologen skrivit så det kanske missades eller inte något jag ser?
Oavsett gör jag väg ändå. Det bästa är ju så klart om jag får med servitutet i samband med avstyckningen av mark. (tomten ska styckas av)
Passade på att prata med honom då. Riktigt djuping som förklarade att han inte ville att folk skulle bygga alls i stort sett och att politikerna inte lyssnade på honom.
Sen frågade jag om tomten. Förhandsbeskeded var ok men han skulle skriva in att min dragning av väg inte var okej. Den skrivelsen tar lantmäteriet hänsyn till förklarade han, Pratade med en annan person på kommunen och då frågade jag om min bror på marken bredvid får göra väg hur han vill och det var ok. Alltså gör vi det så. Det finns en mindre grusväg 350m bort som jag kommer göra väg till. (ingen allmän väg)
Nu när jag fick hem papperna från kommunen hittar jag inget om vad kommunekologen skrivit så det kanske missades eller inte något jag ser?
Oavsett gör jag väg ändå. Det bästa är ju så klart om jag får med servitutet i samband med avstyckningen av mark. (tomten ska styckas av)
Liknande trådar
-
Föredrar målare fasad eller inte fasad kant för kantlist på halvvägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Garageport vars lodräta skena inte ligger an mot innerväggen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dra pex rakt genom vägg (inte 90 grader med väggbockstöd)
Vatten & Avlopp -
Dom vill inte dra vatten i badrumsväggarna, utan istället utanpåliggande rör.
Badrum -
Dränering, inte hela vägen ner...
Grund & Markarbeten