Byggahus.se

Dra el till värmepumpen

1. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi kommer få en värmepump installerad i helgen och funderar hur vi ska göra med elen. I detta fallet kommer en del sättas ovanför dörren inomhus och en del på väggen utanför.

Det finns en hel del kablar att koppla in sig på inomhus runt där den ska sitta. Vad jag förstår så sätter man alltid ett uttag för både inner och ytterdelen och det är inte ett måste att ha dem på samma säkring?

Det finns ingen el dragen där ytterdelen ska sitta så där kommer vi troligen få borra igenom väggen och dra ut en kabel från källaren.

Det jag undrar över är om man kan använda en EXLQ kabel till båda dragningarna? Eller bör man välja något annat? Man vill ju ha en ganska diskret kabeldragning, iallafall inomhus.

Är det så att man alltid går från ett annat uttag? Eller är det möjligt att kapa en kabel, sätta en dosa och koppla ihop utan att behöva dra nya kablar? Jag förstår ju att kapar man en elkabel mitt på så går de i regel inte att koppla ihop då de inte längre når varandra men det kanske finns speciella kopplingar för detta? Eller så kan man ibland ta en liten genväg med ena kabel för att köpa sig de mm som behövs. Dock kräver det att dosan får sitta i något hörn eller iallafall vid någon böj och man monterar väl aldrig dosor i hörn?

Alternativet är såklart att koppla in maskinerna provisoriskt med förläggningssladdar och sen dra elen efter att man monterat maskinerna och även tapetserat om.

Jag ställer dessa frågor för att kunna köpa in material om installatören skulle känna för att dra elen också.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 812 inlägg

useless

Lök.
    För det första: Följ tillverkaren anvisningar vad gäller inkoppling, avsäkring, etc.

Inne- och utedelen brukar vara ihopkopplade elektrisk och man kan välja vilken av dom man ansluter matningen till. Man brukar inte mata båda separat.
    Beroende på modell kan det behövas mer än 10A säkring. Då är det inte säkert att det funkar att koppla in på något befintligt uttag eller använda 1,5mm2 kabel.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Skåne · 10 166 inlägg
    När vår värmepump installerades för många år sedan, så drogs matningen ut från säkringsskåpet (egen grupp) och ut genom yttervägg, sedan under takutsprång fram till dörren, där då inomhusdelen är monterad.
    Kabel in genom vägg i samma håltagning som för rören. En säkerhetsbrytare monterades på insidan, vid inomhusdelen.
    Rördragning på yttersidan kläddes i svart plåt.
    Efter årens gång har klammer börjat rosta/lossna, så vi monterade kabelskyddsrör över elkabeln. Rören målade i samma färg som väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.