Byggahus.se

Dra el själv till kanalfläkt

1. M
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag har nyss dragit frånluft från ett badrum och har en kanalfläkt som sitte ruppe på vinden. Tyvärr har jag väntat alltför länge på att en elektriker ska komma och dra el till den här fläkten och en trafo som jag ska ha inne i huset.

Nu kommer frågan, klarar jag av det här själv trots att jag har väldigt begränsade elkunskaper? Och isåfall, hur går jag tillväga? El finns redan uppe på vinden så man behöver inte dra några nya ledningar.

Kanalfläkt: http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/CK_100_A.pdf
    Trafo: http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/VRTEC.pdf

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Inga nya ledningar? Du måste väl dra något till platsen där transformatorn finns och från den upp till fläkten? Eller hur menar du?

Detta känns inte som ett bra nybörjar projekt.

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det är ju lite svårt att komma med förslag/tips när vi ju inte vet mer om de praktiska förutsättningarna hos dig, ex. var det lämpligen går att hämta spänning till fläkten.

I mitt fall hade det spontant varit ur en vägg- eller takdosa, och därifrån med VP-rör alt. flexslang och 3G1,5 FK. Spontant så hade jag också monterat en arbetsbrytare i närhet av fläkten.

Hur har du tänkt isolera fläktlösningen (förutsatt att vi är på en kallvind)?

Var skall "trofon" eller varvtalsregleringen vara placerad?

4. M
    Medlem Nivå 6
    Jag har ett jordat uttag uppe på vinden, så visst därifrån till fläkten/trafon måste man ju dra el. Jag hade bara tänkt packa in hela fläkten i isolering. Detta eftersom priset på en isolerad kanalfläkt är 3x en oisolerad.
    Tanken är alltså att man drar el till trafon och sen från den till fläkten?

Nja, det här kanske inte är nåt bra projekt...

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Levereras fläkten med stickpropp installerad?
    Annars får du ju leta efter en dosa, eller möjligen komplettera med en dosa vid det befintliga uttaget. (Förutsätter att det är fast installerat med rätt IP etc.)

Jag håller på med ett liknande projekt med kanalfläkt (dock ej samma, utan rörmodell) och jag har tänkt lägga hela fläktlösningen inne i en egenkonstruerad låda (med gips invändigt och locket öppningsbart för underhåll och rengöring). Hela denna låda hamnar sedan under isolering. Utanpå lådan skall också sitta en arbetsbrytare.

Skall "trafon" (som jag alltså tolkar är en varvtalsstyrning) sitta uppe på vinden?