Byggahus.se

Dra el och vatten till förråd i lgh för tvättmaskin (och framtida badrum)

1. M
    Medlem · 4 inlägg

Mackanlarsson

Medlem
    Tjena,

Jag inom snart tillträde till en lägenhet enligt den bifogade planritningen. Har noll koll på el och vvs. Eller egentligen det mesta inom renovering. Just nu står diskmaskinen i köket och det finns bara ett mindre badrum. Jag är intresserad av 2 saker:

1. Flytta tvättmaskinen till garderoben (G) för att ha ett separat tvättrum och fria lite plats i köket (och jag vill inte ha en tvättmaskin i köket).

2. Bygga ett badrum i samma garderob. Detta har vi dock inte ett omedelbart behov av, däremot kommer det bli aktuellt i framtiden.

Min frågor är då:

- Är det rimligt att dra om el- och vattenledningar (från köket) till garderoben för att nu direkt kunna plugga in tvättmaskin och torktumlare, och samtidigt preppa för badrum genom att dra dem vattenledningar som kommer krävas i framtiden för att bygga ett riktigt badrum med toa, dusch etc? Är det någonting som gör att detta är en dum idé?

- Hur stort ingrepp är detta? Detta beror väl kanske på förutsättningarna, men hur mycket kan det diffa och vilken information behöver ni för att göra en uppskattning mellan tummen och pekfingret?

- Tidsperspektiv på arbetet och prisbild för ett proffsigt jobb?

- Just nu ligger ett furugolv, kan jag räkna med att man kommer behöva slita upp golvet i hela köket och lägga om?

Tack på förhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.