Hej! Tänkte spåra och dra elkabel i väggen till en ventil som ska få en paxfläkt.
Den ska gå på så fort ngn är på toalett + 5 min.

Huset är från 52...en del väggar fyllda med halm o elände. Vad gäller för infälld el?!
Är det bara att spåra till närmsta elförsörjning? 2 cm djup?!

Det enda jag vet finns i rummet är lampan ...så kan elektriker seriekoppla från den eller fläkten måste få el från annan punkt?!

Dessutom behöver jag få in el till ett element på ena kortväggen.( Djävligt kall toalett på vintern)

Se Bilder:

Mvh Nicke

• Vägghörn i äldre hus med synlig taklamprunda och del av dörrkarm, diskussion om elinstallation för paxfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettrum med uppsatt lampa på vägg, delvis öppnad lucka och synliga rör/kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du drar el från lampan till fläkten då kan den inte gå längre än vad lampan lyser. Ska den gå 5 min längre så behöver den en egen obruten fas.
Det låter som om du måste dra in en hel nu grupp till badrummet. Rekommenderas fast anslutning till elelementet. Därifrån vidare till fläkten och så köper du en fläkt som startas med fuktsensor.
Om du vill lyxa till det så drar du in två grupper, en till elementet och en till övrigt (fläkt, uttag, handdukstork mm)

BirgitS
Är det ett badrum eller bara en toalett?
För om det bara är en toalett undrar jag om en fuktsensor har så stor betydelse.

Är det ett ventilationsdon mellan toaletten och en hall/korridor du tänkt att byta ut så att det är en fläkt som ska suga in luft i toaletten?
Vart tar luften vägen sen? För det vanliga är nog att ha en fläkt som tar luften i toaletten och blåser ut den utomhus.

Hur har du tänkt dig att fläkten ska veta att någon har kommit in på toaletten?

Birgit har rätt. Såg jag inte. Vart tag fläkluften vägen sen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.