Byggahus.se

Dra el genom vägg.

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

En fråga.
    Jag har ett kök och en tunn vägg (ej bärande), samt ett rum på andra sidan.

Jag kommer att så småningom flytta köket på andra sidan väggen till det andra rummet (precis vägg i vägg), så då behöver en elektriker dra köksel till andra sidan genom denna vägg.

Nu undrar jag, hur mycket jobb kan det handla om och vad tror ni att det kan kosta?
    Det som behöver göras är att se till att det finns uttag på andra sidan, ämnat för frys, spis osv. Men inga knappar eller andra saker. Bara köksledning.

Tack på förhand.
    Adde

2. S
    Medlem Nivå 7
    Har gjort samma resa. Sätter du en kopplingspunkt där uttagen är i dag och ny tråd till uttagen på andra sidan blir det inte dyrt. Elarn fixar det på någon timme om elen är som den skall i övrigt.

• Laddar…
  3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Inte dyrt. Några timmars jobb och några hundralappar i material.

• Laddar…
  4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Några hundralappar räcker nog inte för material, jag skulle tro runt tusenlappen iaf.

• Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 7
    Allt beror ju på hur du vill ha det också och hur det ser ut på plats. Utanpåliggande kablar är till exempel betydligt billigare än om det måste bilas för att gömma kablarna.

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Som jag trodde då. Denna elektriker hävdade att det skulle kosta mycket mer "vitt" så han erbjöd att göra det för 11500kr svart!! Jag fick en chock.

Blir definitivt inte något deal med denna skojare!

Tack så hemskt mycket för svaren!

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kan bli avsevärt dyrare om du måste få bort elen från sin nuvarande plats. De låga uppskattningarna här i tråden bygger på att man kan behålla en kopplingdosa på nuvarande vägg, och bara dra nytt rakt igenom väggen. OM det istället skall bort helt från nuvarande läge, så måste man troligen skarva på elrör på nuvarande rör, och dra om trådar från centralen. Även en sådan lösning kan vara väldigt enkel. Men beroende på förutsättningar kan det också dra iväg mycket tid.

Att dra om trådar i bef. rör till centralen går under ideala förhållanden på 10 minuter. men om det strular kan det ta timmar.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Vi kan väl iaf vara överens om att 11500kr svart är sjukt dyrt oavsett.

9. S
    Medlem Nivå 8
    Beror ju på om du har tagit ner gipset på den sidan där det nya köket ska vara? I så fall är väl det enklaste att behålla det man vill ha på nuvarande kökets sida, och plugga igen dosorna med lock och avveckla gamla rör/slangar. Sen sätter elektrikern upp dosor och rör på den sidan där nya köket ska vara efter din köksritning och fördrar kablage etc. Sen gipsar du och monterar köket därefter kommer elektrikern igen och monterar apparater samt kopplar på strömmen igen.

Rekommenderar starkt att skala ner väggen till bara regelstommar. Blir så mycket enklare och du slipper en massa gammalt skit.

/S

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja givetvis. Att överhuvudtaget låta någon göra jobb svart nu med ROT avdrag är ju bara dumt. Och el framförallt, där finns det ju ett värde i att kunna peka på en elfirma om något gåt åt skogen.

Skall man rent ekonomiskt tycka att jobbet är värt 11500 svart, så bör ju det vita priset före ROT avdrag ligga på 30 - 40 000. För det priset kan man ju nästan få en total elrenovering i ett hus.

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 1
    Ja men precis det jag tänkte. Nu tänkte jag absolut inte ens tanken på att göra det svart, det är inte det saken gäller, utan att man som elektriker ens ge ett sådant förslag till någon och dessutom fläska på är ju absurt.

Som sagt, det blir en annan elektriker för min del och nu har jag lite mer kött på benen så jag vet vad det kan kosta. Tack återigen!