K
Det visade sig att det 110-rör som entreprenören grävt ner saknade dragtråd.. Hur ska jag lättast få i en?

Jag har inte någon ström på tomten men borde kunna fylla kompressorn med luft och för hoppningsvis blåsa igenom något. Elektikern som hjälpte mig med kopplingar menade att det jag skickar igenom måste vara stort nog för att inte luften ska springa förbi... jag började fundera på någon större boll (det är dessutom fall hela vägen) men den får ju aboslut inte fastna, samtidigt som en allt för grov lina skulle bromsa rullningen :(

Har du provat med vanlig dragfjäder?

Protte

Spånsug känns som bästa lösningen. Nu har du ju varken ström eller spånsug misstänker jag. Tror det blir svårt med bara en tank komprimerad luft, men det är ju värt ett försök.

En garnboll, en sån min dotter brukar göra på fritids mha. 2 pappcirklar som man virar garn kring. Lagom stor för att nästan fylla utrymmet inne i röret känns som det bästa valet.
garnboll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Det enklaste sättet att göra detta på är med en sk. rörål. http://www.linjedon.se/roralar
Märkligt att elektrikern inte har en, men det kanske inte är något man har i bilen dagligdags?

Det finns säkert andra sätt att göra på också men med rörål ska det mycket till att det inte lyckas direkt. Kolla med maskinuthyrningsfirmor i närheten om du inte kan få låna en av elektrikern.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
VP-rör, tejpa skarvarna ordentligt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Tommib gav bra tips. Eftersom jag inte visste att den fanns delar jag med mig av hur vi brukar göra när någon ent. glömt dragtråd: Garnboll eller plastpåse som är ihopknycklad med ett tunt snöre, typ murarsnöre. efter så kan du dammsuga/spånsuga fram den. Knyt sedan på ett nylonrep i murarsnöret och dra igenom om du ska dra igenom grövre saker.

tommib, gav i alla fall "rätt " råd enkelt och bra:thumbup:

K
Tack för alla tips. Förberedde mig med alla (plastpåse, garnboll, VP-rör och en gardenaslang). Det visade sig dock att metalltråden som entreprenören skulle dragit satt en och en halv meter in i röret. Så jag fäste en supermagnet i slangens ände och lyckades på så sätt dra fram den tillräckligt i för att fästa dragrepet. I andra änden kunde jag sedan dra igenom tråden!

• Gilla
rgba
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.