Hej! Vi går i funderingar kring att istället för att göra relining, att byta gjutjärnsavloppet helt och hållet i vår 60-talsvilla. Det stora hindret som talar för en relining är arbetet som krävs för att gräva bort avloppet som löper från huset till gatan. För dels går en betongtrapp över avloppet och dels vår altan.

Men då fick vi idén att man kanske kan gräva sig ner till avloppet på en öppen del av gräsmattan för att sedan dra ut det från under trappan och altanen. Och samtidigt som man gör det, kanske man trycker in det nya plaströret. Vad tror ni om det, är det vanligt att man gör på detta viset?

• Skiss av hus, altan och källartrapp med förslag på att dra ut avloppsrör från under trappan och altanen; inkluderas gräva och kapa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Underskatta inte friktionen ett rör har som ligger i mark. Det krävs en enorm kraft att dra ut det.

Det är inte så att det ligger betongrör i backen? Det är det vanligaste. I riktigt gamla installationer kan det också vara Höganäsrör i keramik. Gjutjärn i mark är nog mindre vanligt men förekommer.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Risken är att ni har betongrör från huset till gatan som är bra att få bort.

Det går ju knappast med rimliga medel att dra ut röret.

Det görs ju storskaligt i vissa komunala projekt. De trycker rör genom marken med domkraft. Men det verkar vara en stor apparat, där jag sett det så håller de på med förberedande grävning och markarbete i 3 - 4 månader innan röret trycks igenom. De behöver ha en bastant betongklack som mothåll till domkraften. Dock häftig teknik, de verkar kunna trycka det i kontrollerad kurva och träffa en annan brunn 50 - 100m bort. Begriper inte hur de kan navigera röränden som trycks genom marken.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Underskatta inte friktionen ett rör har som ligger i mark. Det krävs en enorm kraft att dra ut det.

Det är inte så att det ligger betongrör i backen? Det är det vanligaste. I riktigt gamla installationer kan det också vara Höganäsrör i keramik. Gjutjärn i mark är nog mindre vanligt men förekommer.
Tack för svar! Jag är väldigt novis i området och undrar om det är så att du menar att ett gjutjärnsrör löper inuti ett betongrör eller övergår husets gjutjärn helt enkelt till betong utanför huset? Vad är isåfall livslängden på ett betongrör? Behöver jag byta det när jag väl byter avloppet inuti huset? Många frågor men är väldigt tacksam om jag kan få svar på några.

På bilden ser det ut som röret kommer ut ovnaför ett källargolv. Är det så? Det brukar väl komma in en bit under golvet. Annars är väl ett förslag att välja en ny väg in för röret, så det åtminstonde missar betongtrappan.

Redigerat:
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Ang. betongrör. Vi bytte våra rör under källargolven för ett par år sedan. Det var gjutgärn under golven som kopplades till betong ungefär 1m ut från grundmuren. Vi grävde vid muren för att kunna byta bort allt gjutjärn. Betongrören var enl. kommunens register från ca 1970. Och de såg ut att vara i väldigt gott skick. Fanns ingen anledning att byta betongrören.

Så vi grävde då bara intill grunden. Våra avloppsrör låg märkligt djupt, nästan en meter under källargolovet. så vi lade nya mer ytligt, för att slippa gräva 1m djupa diken i golven. Därmed behövdes det ny håltagning i grundmuren. Fick ta dit en håltagningsfirma. Det var 60 - 80 cm tjock naturstensmur under golvnivån.

• Gilla
Fredrik.aa och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Påp bilden ser det ut som röret kommer ut ovnaför ett källargolv. Är det så? Det brukar väl komma in en bit under golvet. Annars är väl ett förslag att välja en ny väg in för röret, så det åtminstonde missar betongtrappan.
Nej. förlåt, det löper under källargolvet, alltså i sulan. Och betongtrappan är egentligen inte så stort problem, då trappan bara är ett skal av betong och röret löper under det, i jord. Men för att komma åt det avloppet så kommer jag ju givetvis behöva bila bort delar av den trappan.

Claes Sörmland
H Hatmpatn skrev:
Tack för svar! Jag är väldigt novis i området och undrar om det är så att du menar att ett gjutjärnsrör löper inuti ett betongrör eller övergår husets gjutjärn helt enkelt till betong utanför huset? Vad är isåfall livslängden på ett betongrör? Behöver jag byta det när jag väl byter avloppet inuti huset? Många frågor men är väldigt tacksam om jag kan få svar på några.
Hos mig så var det betong under källargolvet. Gjutjärnsrören stack ned i betongrörsledningen helt enkelt. Så det varierar var övergången sker. Men det är nog generellt väldigt ovanligt med gjutjärn i mark, i alla fall utanför huset. Gjutjärnsrör var dessutom tunga och dyra. Betong billigare och lättare.

Våra gjutjärnsrör var slut. Det utanför huset var nästan helt upprostat. Det gick upp ett rör till en toalett i källaren När hantverkaren skulle bila bort det, så hann han inte starta maskinen. Röret gick av när han tryckte bilningsmaskinen mot det.

Enklast är väl att sätta nya avloppsröret på annan plats där det är enklare att komma åt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H Hatmpatn skrev:
Även i vårt hus (50-tal) var det gjutjärn ner i sulan och under sulan betong och keramik i de horisontella stammarna under sulan (skulle varit bara keramik enligt byggbeskrivningen men de snålade och bytte ut hälften mot betong). Utanför huset ut till gatan var det endast betong. Betong- och keramikrören var i enmeterssektioner. Om du har samma tror jag inte det är möjligt att dra ut röret. I sista delen ut mot gatan sköt vi dock in det nya plaströret i befintligt rör för att slippa ta upp asfalten i gatan. Det är ju möjligt att det går att göra även för dig förutsatt att befintligt avloppsrör rymmer ett 110-rör. Om det är att rekommendera överlåter jag till någon annan att bedöma.

Gällande livslängden har jag förstått det som att betongrören inte håller för alltid. I vårt fall hade vattnet efter 70 års användning slitit ner betongen med följd att ballasten (gruset) i betongen kommit fram så att papper och annat fastnade i denna. På något ställe höll dessutom sektionerna på att gå isär. För att ta reda på skicket och om man behöver byta kan man filma rören.

Huruvida relining är en bra metod finns det ett antal trådar som beskriver i vilka situationer det kan vara en gångbar väg. För vår del var det aldrig aktuellt eftersom skicket på rören var så dåligt. Vi hade inte heller en massa fina nylagda ytskikt i källaren eller någon altan som behövde rivas för att komma åt att gräva. Som Maxitupla är inne på finns det ju en till fördel med att byta inne och ute samtidigt - att man kan välja lite mer fritt vilken väg man ska dra rören.

B Bleydrunner skrev:
Även i vårt hus (50-tal) var det gjutjärn ner i sulan och under sulan betong och keramik i de horisontella stammarna under sulan (skulle varit bara keramik enligt byggbeskrivningen men de snålade och bytte ut hälften mot betong). Utanför huset ut till gatan var det endast betong. Betong- och keramikrören var i enmeterssektioner. Om du har samma tror jag inte det är möjligt att dra ut röret. I sista delen ut mot gatan sköt vi dock in det nya plaströret i befintligt rör för att slippa ta upp asfalten i gatan. Det är ju möjligt att det går att göra även för dig förutsatt att befintligt avloppsrör rymmer ett 110-rör. Om det är att rekommendera överlåter jag till någon annan att bedöma.

Gällande livslängden har jag förstått det som att betongrören inte håller för alltid. I vårt fall hade vattnet efter 70 års användning slitit ner betongen med följd att ballasten (gruset) i betongen kommit fram så att papper och annat fastnade i denna. På något ställe höll dessutom sektionerna på att gå isär. För att ta reda på skicket och om man behöver byta kan man filma rören.

Huruvida relining är en bra metod finns det ett antal trådar som beskriver i vilka situationer det kan vara en gångbar väg. För vår del var det aldrig aktuellt eftersom skicket på rören var så dåligt. Vi hade inte heller en massa fina nylagda ytskikt i källaren eller någon altan som behövde rivas för att komma åt att gräva. Som Maxitupla är inne på finns det ju en till fördel med att byta inne och ute samtidigt - att man kan välja lite mer fritt vilken väg man ska dra rören.
Tack för det fina svaret! Ja, kommer de i enmeterssektioner så kommer det ju verkligen inte att gå att dra ut röret. Tror kanske att jag får överge den tanken och hoppas på att rörmokaren som kommer på besök imorgon säger något i stil med "rören från huset till gatan behöver ni inte byta ut". Jag kan återkomma till tråden och fylla på med hur det utvecklar sig. Tack alla hittills!

Om du byter alla rör ända ut till gatan så behöver du inte fundera på avlopps problem de kommande åren. Det kan mycket väl vara möjligt att skjuta in 110 mm plaströr i betongröret. Men det är kanske snabbare och billigare att gräva upp i alla fall. Om det nu inte är nylagd plattläggning hela vägen. Rörmokaren har erfarenhet av sånt här.

• Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
B
Är det ett 160mm betongrör kan man skjuta in ett 110mm avloppsrör inuti det, om det inte fallerat för mycket. Grannen gjorde det.

Vi hade gjutjärn inne i huset, till ca 50cm från huset, betong resten.

• Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.