Byggahus.se
Har kontor, lager, verkstad i källaren och vill dra av kostnader i min enskilda firma för detta.

Räknar på:
Totalyta hus : 130 kvm (69 boyta, 61 biyta/inredd källare)

Kontor/verkstad/lager: ca 25 kvm
Uppvärmning är el golvslingor samt använder en del varmvatten vid rengöring av diverse utrustning.

Hur mycket 'är rimligt att dra av, hur mycket får jag dra av?
Är det min totala boendekostnad inkl lån som jag har som utgångspunkt?

Mvh

H
Saxat från Skatteförvaltningen>

Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande utgifterna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Har du till exempel reparerat och målat hela husfasaden får du inte dra av någon del av utgifterna i näringsverksamheten.

Om du betalat räntor och tomträttsavgäld ska du dra av dessa utgifter i inkomstslaget kapital.

Om du bedriver näringsverksamheten i en särskilt inrättad del av en bostad som ägs av din make får du också göra avdrag för skälig del av de löpande driftskostnaderna, som värme, ström, vatten och förslitning.

Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får då göra avdrag med
2 000 kr om du eller din make äger fastigheten. I annat fall får du göra avdrag med 4 000 kr.

Dvs. du får i princip inte göra avdrag överhuvudtaget för lokal i hemmet.

Den "skäliga" delen av kostnad för uppvärmning etc, handlar om förhöjd kostnad för uppvärmning, dvs om du pga. firman värmer upp en källare som annars inte skulle vara uppvärmd alls etc.

Jag kollade med skattemyndigheten om avdrag för larm och skyddsåtgärder för mitt hemmakontor. Jag hade en kund (är IT konsult) som krävde speciella säkerhetsarrangemang när jag hade kundens "hemligheter" på mitt kontor. Trots de speciella kraven kunden ställde så skulle jag inte få göra avdrag (slutade med att jag vägrade gå med på specialkraven, bla skyddsvakt utanför huset. Fick uppdraget ialla fall.)

Och så förvånas skattemyndigheten över varför en del jobbar svart? *S*

Och nej jag kunde inte låta bli kommentaren eftersom jag anser deras upplägg kring avdrag vara helt uppåt väggarna.

/Kent

Och med detta menas att jag INTE får dra av boendekostnadet i form av bolåne räntor etc?

"Om du betalat räntor och tomträttsavgäld ska du dra av dessa utgifter i inkomstslaget kapital."

Har man aktiebolag så kan företaget betala en marknadsmässig hyra för ett rum i bostaden
(några tusen per månad?).
Man får bara göra ett litet avdrag, men resten beskattas som kapitalinkomst, dvs 30%.
Det är mycket bättre än att ta ut motsvarande belopp som lön.

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.