Hej!
Har fått arbete utfört av en firma och nu är vi oense om slutbetalningen. Som jag förstår ska jag i regel betala för arbetet som gjorts vilket jag avser göra. De har dock lagt på belopp som vi inte är överens om och som jag inte kommer betala. Vi har även kommit överens om att dra av belopp för en besiktningsman jag betalat från slutfakturan men de vill istället vänta med det nu. Min fråga är hur jag ska tänka när jag drar av från en faktura så att det blir korrekt med moms och dylikt. Tänker jag rätt att jag drar av de felaktiga beloppen innan moms och att jag kan dra av beloppet för besiktningsmannen rakt av från betala beloppet?
Tacksam för alla svar!

Om allt är uppradat i priser innan moms och sedan en slutsumma utan moms och en slutsumma med moms så gör enligt följande. Ta summan innan moms, dra av de moment du inte vill betala för. Resultatet multiplicerar du med 1,25(moms) och slutligen drar du av kostnaden för besiktningsmannen. Detta ska du betala.

• Gilla
Nordin89
  • Laddar…
Ok vad skönt att höra! Tack så mycket för svaret Johanox1!

Ytterligare en fråga. Arbetet får skattereduktion, d.v.s. Rot- avdrag. Det jag drar av är inte arbete utan material. Drar jag då bara av den skattereduktion som redan finns specificerad på fakturan?

Bästa svaret

Hmm nu blir det mer svårförklarat utan att se hur fakturan ser ut.

En formel för det är:
( (SummaArbete-ArbetsmomentDuInteVillBetalaFör)*0,7 + (SummaMaterial-MaterialDuInteVillBetalaFör) )*1,25 - KostnadBesiktningsman

I Miniräknaren kan man göra det steg för steg såhär: (vet inte hur mycket alla kan om parenteser o grejer :))
SummaArbete
Minus ArbetsmomentDuInteVillBetalaFör
Multiplicera med 0,7
Plus SummaMaterial
Minus MaterialDuInteVillBetalaFör
Multiplicera med 1,25
Minus KostnadBesiktningsman

• Gilla
Nordin89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.