Efter att ha fipplat lite med handgjorda laxningar nyligen så kände jag att allt skulle gå smidigare med en dedikerad markör i stället för smygvinkel. Efter lite googling kom jag fram till att det är enklare och roligare att göra själv än att köpa :)

Några aluminiumvinklar i form av gamla ikea-handtag fick utgöra råmaterial men en vanlig L-profil fungerar säkert minst lika bra. Mina handtag hade en del som var nödvändig att såga bort med bågfil innan sidorna kunde markeras och slipas till lämplig vinkel.

Beroende på om markören ska användas till mjuka eller hårda träslag bör vinkeln på kanterna vara olika. En tumregel för dovetails verkar vara 1:6 för barrträ, typ furu, och 1:8 för lövträ. Har du en gradskiva (protraktor) kan du ställa den på 9,5 deg för att få 1:6 eller 7 deg för att få 1:8. Annars kan du t.ex. klippa en rätvinklig triangel med 1 cm respektive 6 eller 8 cm långa sidor av hörnet från ett papper.

När du har vinkeln markerar du den på lämpligt sätt på både höger och vänster sida på framsidan av alu-vinkeln. Jag ritsade med en knivspets. Viktigt att markeringen går precis till insidans inre hörn så att säga samt att båda markeringarna har samma vinkel. Det sista går dock att justera senare men det blir enklare om man slipper...

Slipa bort allt material fram till strecket med t.ex. bandslip och fil. Var försiktig så att du inte ändrar den räta vinkeln på motstående sida av alu-profilen, dvs. den sidan som senare kommer att ligga an mot ändträ.

Slipa även innerhörnet av alu-profilen med bågfil eller trekantsfil så att profilen senare kan ligga dikt ann mot ett rätvinkligt ämne.

När innerhörnet och båda sidorna är slipade till önskad vinkel bör du testa att sidorna håller samma vinkel. Enklast görs det genom att rita streck på kanten av ett rätvinkligt ämne från båda sidor och se att linjerna är parallella. Den absoluta vinkeln är inte så noga men att båda sidorna håller samma vinkel är trevligt. Justera eventuellt med fil.

När du ändå är i farten kan du passa på att göra en rätvinklig markör också, smidigt att ha när ett streck ska föras över en kant och fortsätta till nästa sida.

Om du vill veta mer om hur du ska använda markören kan du söka på youtube efter "dovetail marker".

Bryn nu dina stämjärn och prova hur lätt det faktiskt är att göra täta och fina handgjorda fogar, alternativt brasved d^_^b

DTM1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DTM2.jpeg
Skapa konto

DTM3.jpeg
Skapa konto

DTM4.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
Snyggt jobbat, hur blir sinkningarna nu då ? Några bilder på före och efter ?

Gjorde den i går kväll så jag har inte hunnit prova ännu. Tänkte göra en 1:8 och en rak också.

Om resultatet blir bättre beror det nog inte på denna bit aluminium utan på att jag i så fall blivit bättre på att såga. Men troligen går det går lite snabbare och smidigare att markera med aluminiumvinkeln.

Har alltid velat prova göra detta för hand, kommer att följa denna tråd för att få inspiration till att verkligen testa, kan du tydliggöra hur man räknar ut vinkeln.

Håller med föregående inlägg vill gärna se före och efter bilder.

Mvh Mattias

Tja, vinkeln är den spetsiga vinkeln i en triangel som du får om du gör en rätvinklig triangel med sidlängderna(kateterna) 1 och 6 (eller 8). Om du bara vill prova att göra en fog så föreslår jag att du bara markerar ut "tails" med en vinkel som du tycker ser bra ut, såga och stäm ut och använd dessa som mall för att markera ut "pins". Onödigt att göra mer om du bara vill testa.

Eller inverterade tagens av 1/6 ~= 9,5 grader respektive 7 grader för 1/8

Ett enklare sätt att skära till dem är i kap/gersågen. Lägg aluprofilen runt en bit trä och såga försiktigt med en fintandad klinga.

Bra ide, borde tänkt på det. Ska prova det på nästa vinkel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.