Hej byggahus forums medlemmar,

Jag renoverar och tar upp spår och hål så att elektrikern kan sätta dosor och lägga rör (när jag hittat rätt elektriker).

Min fråga till forumet är, jag vill sätta kopplings dosor bakom några av överskåpen (150mm från kanten och på lämplig höjd bakom skåpet där de går fria för upphängnings beslag, men även så att doslocken inte krockar med hyllplan etc). I överskåpets ryggskiva vill jag ta upp ett hål som jag kommer att täcka med ytterligare ett doslock (ett doslock med utlopp för kabel och ett doslock i överskåpet för att komma åt dosan bakom). Från dosan i väggen vill jag dra kabel till uttag, belysning mm. som ska sitta i överskåpen. Då det finns utrymme bakom skåpen vill jag lägga kabeln där för att sedan gå in i skåpet där det behövs för belysning, eluttag mm?

Är detta en lösning som är vettig och korrekt?

Yoggi

E
När jag drar el i kök så lägger jag rörutlopp ovanför överskåpen. Ett T70-hål i taket på skåpet (schneider k-doslock, TED-TKS, passar perfekt) räcker gott och väl för att få plats att peta upp trafo/drivdon. Detta under förutsättning att takanslutning monteras.

På ikeakök gör jag likadant men med ett uttag inne i något av skåpen och k-doslock med utlopp. Detta för att ha någonstans att sätta stickgöken som sitter på trafon. Uttag får ju som bekant inte byggas in.

E Emil_K skrev:
När jag drar el i kök så lägger jag rörutlopp ovanför överskåpen. Ett T70-hål i taket på skåpet (schneider k-doslock, TED-TKS, passar perfekt) räcker gott och väl för att få plats att peta upp trafo/drivdon. Detta under förutsättning att takanslutning monteras.

På ikeakök gör jag likadant men med ett uttag inne i något av skåpen och k-doslock med utlopp. Detta för att ha någonstans att sätta stickgöken som sitter på trafon. Uttag får ju som bekant inte byggas in.
Emil, tack för ditt svar!

Då jag ska ha överskåp hela vägen upp till taket blir det svårt att använda den lösningen som du föreslår.

Det blir inget inbyggt uttag, faktiskt inget uttag alls utan dosa med två lock (ett direkt på dosan med ledningsuttag se bild och ett i skåpet direkt ovanför så att man kommer åt dosan). Från denna dosa vill jag dra kabel bakom skåpen och sedan in i skåpen där uttag eller belysning kopplas in. Skulle denna lösning vara godkänd enligt de föreskrifter som finns om el installationer?

Jag ska inte göra jobbet själv men har inte hittat elektriker än och vill förbereda med spår och hål så att elektriker kan sätta dosor och lägga rör.

Yoggi

• Vit rund doslock på vit bakgrund med ledningsuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hitta elektriker först & gå igenom med honom hur han vill ha de, så blir de som det ska vara också , sen när ni bestämt kan du ju göra jobbet som du tänkt själv :)

tommib
Den lösningen som du tänker dig blir lite knixig. Den bygger då på att du kan dragavlasta kabeln korrekt, t.ex. med klammer på väggen bakom skåpen. För att då få ut den på rätt ställe i skåpet behöver du klamra kabeln på väggen helt färdigt och sedan mer eller mindre trä upp skåpet på kabeln. Är det tänkbart att ta upp ett runt hål i ryggen på skåpet för att komma åt ett uttag du sätter i dosan? Då slipper du hela problemet. Om dosan sitter tillräckligt högt upp, ovan översta hyllan i skåpet, ser du den troligen inte när du står på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.