Hej på er

Är det någon här som vet var man man få tag i en doseringspump för att pytsa ut fällningsmedlel i avloppet? Vi har ett fungerande avlopp (gigantisk trekammarbrunn med markfilterbädd) men fosforreningen måste förbättras. Fosforfälla efter markbädden är inget alternativ. Vi måste flocka fosforn innan trekammarbrunnen i stället.

Jag har hittat en utrustning hos EkoTreat (dunk med tillhörande elektronik som man sätter under vasken och kopplar på 220) men dom säljer endast MED med slamavskiljare (och denna vill vi inte byta). Är det någon här som har tips på en doseringspump? Den bör passa till en dunk och ska gå att ställa in både vad det gäller tid och mängd.

//Mia

EkoTreat vill jag minnas köptes upp av FANN, innan dess kunde man köpa utan att få med en extra slamavskiljare.

BAGA har ett annat system som man kan komplettera befintlig slamavskiljare med. Där får man dock ett stort skåp som sticker upp, tror det är samma skåp som de använder som styrskåp till sina minireningsverk. Den är tyvärr så dyr att det är skamligt.

Det som ställer till det är att du förutom pump behöver elektronisk styrning till pumpen så att den doserar rätt. Nästa grej som ställer till det är att det ska finnas dokument som styrker reningsgraden av fosfor vilket gör det svårt att få egenbyggda lösningar godkända.

ekoteko_box.jpgEkoteko Box
Pris/st 4 800 kr

bävern skrev:
[bild]Ekoteko Box
Pris/st 4 800 kr
Var hittar man en sådan här och går det att köpa en utan en massa extra tillbehör? Har du egen erfarenhet av denna? Verkar vara precis vad jag behöver :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.