Byggahus.se
Renoverar kök och vardagsrum i myresjö hus från -85.

Runt ytterväggar sitter utanpåliggande dosor för vägguttag och elementanslutningar då rören kommer upp ur golvet, istället för ytterväggarna som nog var prefabricerade moduler...

Någon som har förslag på var man hittar liknande då befintliga böjar vara vissna...

Har hittat element ’dosor’ från gnosjö produkter som kanske går att använda... men inte något motsvarande för eluttag..

Man kan givetvis använda utanpåliggande uttag, men golvlisten blir då ett dilemma..
Tips mottages tacksamt...

Bilder på befintliga dosor:
En åldrad utanpåliggande dosa för vägguttag nära en golvlist och tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal svart utanpåliggande dosa för vägguttag vid en tapetserad vägg och en vit dosa på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ahh.. är det så de heter.. :) sökte med div termer men hittade Inget...

supertack....

tommib
Välkommen till forumet förresten!

Tack..
Har iofs varit medlem sen 2008... men mest lurkat.. ;)

Nu sa den att jag bara skrivit 2-3 mess... men har skrivit tidigare.. om kylskåpsreparationer.... men det kanske vart nollställt iom byte av mailadress för kontot...

tommib
Aha, ja, jag såg bara två inlägg.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där är sockeldosor. Här är några exempel

[länk]

[länk]

[länk]
Tack har letat efter dessa.
Har sådana på hela övervåningen gula ock fula. Förstår inte vitsen med dem vore väl bättre att dra rör i väggen istället och sätta vanliga väggdosor. Kan någon förklara varför man väljer dessa?

Totte_S
B Bengt65 skrev:
Tack har letat efter dessa.
Har sådana på hela övervåningen gula ock fula. Förstår inte vitsen med dem vore väl bättre att dra rör i väggen istället och sätta vanliga väggdosor. Kan någon förklara varför man väljer dessa?
Vid renovering eller komplettering när man inte vill/kan såga sönder väggarna. Finns socklar som döljer kablarna.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Vid renovering eller komplettering när man inte vill/kan såga sönder väggarna. Finns socklar som döljer kablarna.
Men i mitt hus kommer rören upp i golvet till sådana dosor, tycker att det är konstigt att man inte lägger rör i väggen vid nybygge byggdes på 90 talet. Men nu vet jag vad de heter och kan byta dem till vitare när man tapetserar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.